Show simple item record

dc.contributor.authorStrandberg, Anetteswe
dc.contributor.authorMalmin, Saraswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:22Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:22Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3922
dc.description.abstractSyfte Syftet med denna rapport är att undersöka på vilka grunder förlag ger ut läromedel i svenska för tidigare åldrar och vilka möjligheter pedagoger har att påverka materialet. Mer precist kommer vi undersöka hur ett läromedel blir så som det blir. Vi ska utreda hur processen går till och om det förlagen producerar motsvarar skolornas efterfrågan samt hur lärobokens roll i skolan har utvecklats genom tiderna och hur den ser ut nu. Vad styr innehållet i läromedel i Svenska för tidigare åldrar? Hur ser pedagogernas påverkan av innehållet i läromedlen i svenska för tidigare åldrar ut? Motsvarar utbudet av läromedel det pedagoger vill ha? Hur ser förlagens och författarnas roll ut i produktionen av nya läromedel? Hur ser lärobokens roll ut i skolan? Metod Vår undersökning består av tre huvuddelar: Telefonintervju med representanter från läromedelsförlag. Telefonintervju med läromedelsförfattare. Enkätundersökning av pedagogers roll i val av läromedel. Dessa följer vi upp med korta strukturerade intervjuer. Resultat Läromedel i svenska blir till på varierande sätt. Idén till läromedlen kommer oftast från författare eller pedagoger som saknar något på läromedelsmarknaden. Förlagens enda styrande dokument är aktuella läroplaner och kursplaner. Förlagen anser att pedagogernas påverkan på läromedel är olika stor. Över 80 % av de pedagoger som deltog i vår undersökning var helt nöjda med de läromedel de använder i svenskaundervisningen. Även ekonomin styr, förlagen konkurrerar på en fri marknad och rivaliserar om samma kunder Betydelse för läraryrket Genom att vara insatt i processen anser vi att pedagoger har större möjlighet att påverka läromedelsutformningen. Känner man till hur branschen arbetar tror vi att det inte blir ett lika stort steg att förmedla sina idéer till förlagen, vilket leder till att förlagen får fler idéer från aktiva lärare och undervisningen blir bättre. IIswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäromedelsförlagswe
dc.subjectläromedelswe
dc.subjectlärobokswe
dc.subjectpedagogswe
dc.subjectförswe
dc.titleLärobok som hjälpmedelswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record