Lärobok som hjälpmedel
Abstract
Syfte
Syftet med denna rapport är att undersöka på vilka grunder förlag ger ut läromedel i svenska för tidigare åldrar
och vilka möjligheter pedagoger har att påverka materialet. Mer precist kommer vi undersöka hur ett läromedel
blir så som det blir. Vi ska utreda hur processen går till och om det förlagen producerar motsvarar skolornas
efterfrågan samt hur lärobokens roll i skolan har utvecklats genom tiderna och hur den ser ut nu.
Vad styr innehållet i läromedel i Svenska för tidigare åldrar?
Hur ser pedagogernas påverkan av innehållet i läromedlen i svenska för tidigare åldrar ut?
Motsvarar utbudet av läromedel det pedagoger vill ha?
Hur ser förlagens och författarnas roll ut i produktionen av nya läromedel?
Hur ser lärobokens roll ut i skolan?
Metod
Vår undersökning består av tre huvuddelar:
Telefonintervju med representanter från läromedelsförlag.
Telefonintervju med läromedelsförfattare.
Enkätundersökning av pedagogers roll i val av läromedel. Dessa följer vi upp med korta strukturerade
intervjuer.
Resultat
Läromedel i svenska blir till på varierande sätt. Idén till läromedlen kommer oftast från författare eller pedagoger
som saknar något på läromedelsmarknaden. Förlagens enda styrande dokument är aktuella läroplaner och
kursplaner. Förlagen anser att pedagogernas påverkan på läromedel är olika stor. Över 80 % av de pedagoger
som deltog i vår undersökning var helt nöjda med de läromedel de använder i svenskaundervisningen. Även
ekonomin styr, förlagen konkurrerar på en fri marknad och rivaliserar om samma kunder
Betydelse för läraryrket
Genom att vara insatt i processen anser vi att pedagoger har större möjlighet att påverka
läromedelsutformningen. Känner man till hur branschen arbetar tror vi att det inte blir ett lika stort steg att
förmedla sina idéer till förlagen, vilket leder till att förlagen får fler idéer från aktiva lärare och undervisningen
blir bättre.
II
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Strandberg, Anette
Malmin, Sara
Keywords
Läromedelsförlag
läromedel
lärobok
pedagog
för
Language
sv