Show simple item record

dc.contributor.authorKanerva, Thereseswe
dc.contributor.authorSkog, Sofiaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:23Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:23Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3923
dc.description.abstractSyfte Syftet med undersökningen är att så väl bredda som fördjupa vår kunskap om läs- och skrivsvårigheter. Vi vill lära oss mer om hur pedagoger kan stödja elever med läs- och skrivproblem samt hur pedagoger kan förebygga läs- och skrivsvårigheter. Huvudfråga Vad kännetecknar läs- och skrivsvårigheter samt hur kan man som pedagog arbeta vidare och förebygga läs- och skrivproblem? Metod och material Vår undersökning bygger på ett urval av material från tidigare forskning. Vi har i vårt arbete gjort en empirisk undersökning bestående av sex kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med utbildade pedagoger, verksamma i skolåren F-5. Därefter har intervjuerna analyserats utifrån tidigare forskning inom ämnet. Resultat I vårt resultat kan vi se att pedagoger uppfattar läs- och skrivsvårigheter på olika sätt. Detta leder till att åtgärder sätts in olika tidigt beroende av pedagogens subjektiva bedömning. Vidare har vi i vårt arbete kommit fram till att det är av vikt att förebyggande åtgärder sätts in i tid i stället för att invänta elevens mognad. Det har även i vårt arbete framkommit att pedagogen är den mest avgörande faktorn för att hjälpa eleven i sin läs- och skrivinlärningsprocess genom att behärska flera olika metoder och anpassa dessa till elevens behov. Betydelse för läraryrket I vårt kommande läraruppdrag ingår att lära alla elever läsa och skriva. Då vi lever i ett informationssamhälle som ställer allt högre krav på läs- och skrivförmågan blir vårt uppdrag ännu viktigare, att besitta strategier och goda kunskaper i läs- och skrivinlärning för att kunna möte alla elever. Iswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäs- och skrivsvårigheterswe
dc.subjectmetoderswe
dc.subjectförebyggaswe
dc.titleLäs- och skrivsvårigheter, En undersökning om vad som kännetecknar läs- och skrivinlärningswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record