• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivsvårigheter, En undersökning om vad som kännetecknar läs- och skrivinlärning

Abstract
Syfte Syftet med undersökningen är att så väl bredda som fördjupa vår kunskap om läs- och skrivsvårigheter. Vi vill lära oss mer om hur pedagoger kan stödja elever med läs- och skrivproblem samt hur pedagoger kan förebygga läs- och skrivsvårigheter. Huvudfråga Vad kännetecknar läs- och skrivsvårigheter samt hur kan man som pedagog arbeta vidare och förebygga läs- och skrivproblem? Metod och material Vår undersökning bygger på ett urval av material från tidigare forskning. Vi har i vårt arbete gjort en empirisk undersökning bestående av sex kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med utbildade pedagoger, verksamma i skolåren F-5. Därefter har intervjuerna analyserats utifrån tidigare forskning inom ämnet. Resultat I vårt resultat kan vi se att pedagoger uppfattar läs- och skrivsvårigheter på olika sätt. Detta leder till att åtgärder sätts in olika tidigt beroende av pedagogens subjektiva bedömning. Vidare har vi i vårt arbete kommit fram till att det är av vikt att förebyggande åtgärder sätts in i tid i stället för att invänta elevens mognad. Det har även i vårt arbete framkommit att pedagogen är den mest avgörande faktorn för att hjälpa eleven i sin läs- och skrivinlärningsprocess genom att behärska flera olika metoder och anpassa dessa till elevens behov. Betydelse för läraryrket I vårt kommande läraruppdrag ingår att lära alla elever läsa och skriva. Då vi lever i ett informationssamhälle som ställer allt högre krav på läs- och skrivförmågan blir vårt uppdrag ännu viktigare, att besitta strategier och goda kunskaper i läs- och skrivinlärning för att kunna möte alla elever. I
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3923
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1350-5.pdf (200.7Kb)
Date
2007
Author
Kanerva, Therese
Skog, Sofia
Keywords
Läs- och skrivsvårigheter
metoder
förebygga
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV