Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen
Sammanfattning
Problem
Modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen, och hur lärare och elever upplever densamma.
Syfte och frågeställningar
Huvudsyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur tvåspråkighet upplevs i skolan ur lärarnas och
elevernas perspektiv. Underordnat huvudsyftet har det även undersökts hur elever med annat modersmål än
svenska använder sin tvåspråkighet vid inlärning av andra språk och eventuellt ett tredje språk.
Metod
Arbetet är uppbyggt i två delar. Den första är en litteraturgenomgång som beskriver tvåspråkighet på ett generellt
sätt och den andra är en kvalitativ empirisk undersökning baserad på intervjuer och enkäter.
Resultat
Både resultaten från litteraturen och den empiriska undersökningen visade att elever upplever det som positivt att
ha tillgång till två språk. Det ger dem en bredare språklig bas som aktivt utnyttjas vid inlärning av modersmål,
andraspråk och eventuella tredjespråk. Lärarna ser det hela ur ett annat perspektiv, men noterar att en tvåspråkig
elev har ett större referenssystem att ta till vid inlärning. Det noteras dock att det är en merinsats, i den meningen
att om eleven inte når god språknivå, så kan det verka hämmande vid inlärning av alla ämnen. För skolans och
lärarkårens del, kan man säga att samarbetet mellan hemspråkslärare och vanliga språklärare bör bli mer
omfattande, samt att skolan bör tänka på att integration av hemspråksundervsningen vid schemaläggning, och
inte låta denna undervisning ligga sist på dagen.
Examinationsnivå
Student essay