Visa enkel post

dc.contributor.authorEdegran, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:24Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:24Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3924
dc.description.abstractProblem Modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen, och hur lärare och elever upplever densamma. Syfte och frågeställningar Huvudsyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur tvåspråkighet upplevs i skolan ur lärarnas och elevernas perspektiv. Underordnat huvudsyftet har det även undersökts hur elever med annat modersmål än svenska använder sin tvåspråkighet vid inlärning av andra språk och eventuellt ett tredje språk. Metod Arbetet är uppbyggt i två delar. Den första är en litteraturgenomgång som beskriver tvåspråkighet på ett generellt sätt och den andra är en kvalitativ empirisk undersökning baserad på intervjuer och enkäter. Resultat Både resultaten från litteraturen och den empiriska undersökningen visade att elever upplever det som positivt att ha tillgång till två språk. Det ger dem en bredare språklig bas som aktivt utnyttjas vid inlärning av modersmål, andraspråk och eventuella tredjespråk. Lärarna ser det hela ur ett annat perspektiv, men noterar att en tvåspråkig elev har ett större referenssystem att ta till vid inlärning. Det noteras dock att det är en merinsats, i den meningen att om eleven inte når god språknivå, så kan det verka hämmande vid inlärning av alla ämnen. För skolans och lärarkårens del, kan man säga att samarbetet mellan hemspråkslärare och vanliga språklärare bör bli mer omfattande, samt att skolan bör tänka på att integration av hemspråksundervsningen vid schemaläggning, och inte låta denna undervisning ligga sist på dagen.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleAtt leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post