• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Skriv vad du kan, som du tror att det låter" - En studie om skrivinlärning och stavning

Abstract
Syfte Syftet med vår fördjupning var att ta reda på några utvalda lärares uppfattningar om elevers skrivinlärning och stavning samt hur de arbetar utifrån dessa. Genom litteraturstudier ville vi också belysa olika synsätt på skrivinlärningen som fenomen samt hur skrivinlärningen påverkats genom den svenska utbildningens historia. Frågeställningar - Vad har lärarna för tankar om skrivinlärning? - Hur gör man för att utveckla elevernas skriv- och stavningsförmåga? - Lägger lärarna märke till någon skillnad i elevers skrivning och stavningsförmåga nu jämfört med tidigare? - Anser lärarna att det är viktigt att stava rätt i dagens samhälle? Metod och material Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer av sju lärare som är yrkesverksamma i årskurs ett till tre. Vi har valt att intervjua lärare som arbetar i skolor som har liknande elevupptagningsområden. Svaren från informanterna har vi analyserat tillsammans med relevant litteratur. Resultat Vi har i vår analys av vår fördjupning kommit fram till att utgångspunkten i lärarnas skrivundervisning är att hos eleverna skapa skrivlust. Motivationen att skriva skapas genom att utgå från elevernas erfarenhetsvärld. Stavningen får ibland stå tillbaka för elevernas ökade textflöde trots att merparten informanter ser stavning som viktigt. Betydelse för läraryrket Vi har kommit fram till att skrivlusten är väldigt viktigt vilket gör att rättningen ibland kan få stå tillbaka. Viktigt är att som lärare finna olika tillvägagångssätt för att motivera och inspirera elevernas skrivande. Man behöver också som lärare vara medveten om hur man hjälper elever som behöver stöd i sin skrivutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3925
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1350-2.pdf (160.8Kb)
Date
2007
Author
Bernhardsson, Linda
Andersson, Karin
Keywords
Stavning
skrivinlärning
skrivlust
motivation
s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV