"Skriv vad du kan, som du tror att det låter" - En studie om skrivinlärning och stavning
Sammanfattning
Syfte
Syftet med vår fördjupning var att ta reda på några utvalda lärares uppfattningar om elevers skrivinlärning och
stavning samt hur de arbetar utifrån dessa. Genom litteraturstudier ville vi också belysa olika synsätt på
skrivinlärningen som fenomen samt hur skrivinlärningen påverkats genom den svenska utbildningens historia.
Frågeställningar
- Vad har lärarna för tankar om skrivinlärning?
- Hur gör man för att utveckla elevernas skriv- och stavningsförmåga?
- Lägger lärarna märke till någon skillnad i elevers skrivning och stavningsförmåga nu jämfört med
tidigare?
- Anser lärarna att det är viktigt att stava rätt i dagens samhälle?
Metod och material
Vi har i vår fördjupning använt oss av kvalitativa intervjuer av sju lärare som är yrkesverksamma i årskurs ett till
tre. Vi har valt att intervjua lärare som arbetar i skolor som har liknande elevupptagningsområden. Svaren från
informanterna har vi analyserat tillsammans med relevant litteratur.
Resultat
Vi har i vår analys av vår fördjupning kommit fram till att utgångspunkten i lärarnas skrivundervisning är att hos
eleverna skapa skrivlust. Motivationen att skriva skapas genom att utgå från elevernas erfarenhetsvärld.
Stavningen får ibland stå tillbaka för elevernas ökade textflöde trots att merparten informanter ser stavning som
viktigt.
Betydelse för läraryrket
Vi har kommit fram till att skrivlusten är väldigt viktigt vilket gör att rättningen ibland kan få stå tillbaka. Viktigt
är att som lärare finna olika tillvägagångssätt för att motivera och inspirera elevernas skrivande. Man behöver
också som lärare vara medveten om hur man hjälper elever som behöver stöd i sin skrivutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Bernhardsson, Linda
Andersson, Karin
Nyckelord
Stavning
skrivinlärning
skrivlust
motivation
s
Språk
sv