Språkval Engelska. En enkät- och intervjustudie av högstadieelevers upplevelser av språkval
Sammanfattning
Syfte
Projektet syftar till att belysa elevers motiv för språkval engelska, en kurs utan kursplan, och hur de
upplever undervisningen och hur dess resultat är i två olika högstadieskolor i Västra Götaland. En
viktig fråga var här om elever med olika etnisk bakgrund skiljer sig åt i detta avseende.
Undersökningen vill också bidra till fördjupad förståelse av styrdokumentens inverkan på
språkinlärningen i dagens grundskola.
Metod
En enkätstudie genomfördes i två högstadieskolor i Göteborgsregionen, en centralt belägen skola och
en förortsskola. Enkäten besvarades av två elevgrupper i åk 9 med språkval engelska. Den kvantitativa
enkätstudien kompletterades med en djupintervju av ett mindre antal elever från vardera gruppen.
Resultat
Det finns varierande orsaker till varför högstadieelever har valt att läsa språkval engelska. Generellt är
båda grupperna positivt inställda till språkval. De två skolorna har olika utformning på undervisningen
i språkval. En skola har en mer tydlig struktur eftersom den enbart är avsedd för engelska medan man i
den andra skolan kan jobba med olika ämnen förutom engelska. De målstyrda styrdokumenten ger
lärarna frihet att gestalta sin undervisning och alltså blir målen mycket allmänna. Avsaknaden av en
kursplan i språkval gör att alla moment inte finns med.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Hudson, Marta Segura
Manalili, Rosemarie
Nyckelord
språkval engelska
inställning
etnicitet
B-språk
Språk
sv