• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att minnas mer och bättre - effekten av genomförande av strukturerad själv-intervju (SSI) på barns vittnesmål

Abstract
Självinterjuformulär administrerade kort efter en händelse har visats ge god effekt på vittnens minnen. I denna studie undersöks hur stor effekt användandet av självintervjuformuläret SSI (strukturerad självintervju) har på barns minne, samt vilka förklaringar som kan ligga bakom effekten av SSI. Data från en tidigare studie - där barn i åldrarna 11-12 år deltog i ett experiment - kodades och analyserades med hjälp av variansanalys. Resultatet visade att deltagare som genomfört SSI mindes större mängd information totalt, med samma korrekthetskvot. Nytillkommen information hade lägre korrekthetskvot än repeterad, men bör ändå tas i beaktande då andelen var hög. Med SSI följde en ökad mängd felaktig information, vilket vägs upp av fördelarna med ökad korrekt information.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39287
Collections
  • Masteruppsatser / Psykologiska institutionen
View/Open
gupea_2077_39287_1.pdf (197.9Kb)
Date
2015-06-05
Author
Alm, Sofie
Linderholm, Eli
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV