Att minnas mer och bättre - effekten av genomförande av strukturerad själv-intervju (SSI) på barns vittnesmål
Abstract
Självinterjuformulär administrerade kort efter en händelse
har visats ge god effekt på vittnens minnen. I denna studie undersöks hur
stor effekt användandet av självintervjuformuläret SSI (strukturerad självintervju)
har på barns minne, samt vilka förklaringar som kan ligga bakom
effekten av SSI. Data från en tidigare studie - där barn i åldrarna 11-12 år
deltog i ett experiment - kodades och analyserades med hjälp av
variansanalys. Resultatet visade att deltagare som genomfört SSI mindes
större mängd information totalt, med samma korrekthetskvot. Nytillkommen
information hade lägre korrekthetskvot än repeterad, men bör ändå tas i
beaktande då andelen var hög. Med SSI följde en ökad mängd felaktig
information, vilket vägs upp av fördelarna med ökad korrekt information.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-06-05Author
Alm, Sofie
Linderholm, Eli
Language
swe