Att utreda och bedöma känslomässig tillgänglighet - En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar i arbetet att bedöma om barn får sina känslomässiga behov tillgodosedda
Sammanfattning
Ett av de största arbetsfälten för socionomer är utredningsarbetet med barn och
unga som misstänks fara illa, inom socialtjänsten. Socialsekreterare som arbetar
inom detta område ska utreda om barn får sina behov tillgodosedda på flera olika
områden, ett av dessa områden är de känslomässiga behoven. Syftet med vår
studie var att lyfta fram socialsekreterarnas upplevelser kring att utreda
känslomässig tillgänglighet och om barn får sina känslomässiga behov
tillgodosedda i barnavårdsärenden, samt att se vilka möjligheter och svårigheter
som finns på detta område. Vår studie bygger på empiriskt material i form av
intervjuer med socialsekreterare samt autentiska utredningar. Studiens teoretiska
perspektiv är utvecklingsekologi samt det teoretiska begreppet kunskap. Vårt
resultat visar att utredning av känslomässig tillgänglighet och barns
känslomässiga behov är ett komplext arbete som kräver flera sorters kunskap och
flera faktorer påverkar möjligheterna att utreda. Socialsekreterarna lyfter upp att
de gärna vill ha någon mer konkret problematik att gå på, såsom exempelvis
föräldrars missbruk eller att barnet uppvisar symptom som visar på att barnet far
illa. Bedömningar om ifall barn får sina känslomässiga behov tillgodosedda
fokuserar ofta på föräldrarnas känslomässiga tillgänglighet och det görs sällan
bedömningar på olika nivåer i barnets liv. Socialsekreterarna säger att de inte har
något stöd i sina bedömningar av känslomässig tillgänglighet och barns
känslomässiga behov, varken i organisationen eller i BBIC. De anser sig inte
heller ha den kunskap som krävs för att tydligt kunna visa på vilka konsekvenser
det blir för barnet när de inte får sina känslomässiga behov tillgodosedda. Mycket
av bedömningarna som görs grundar sig istället på den enskilda
socialsekreterarens praktiska vishet grundad i erfarenhet, värderingar, känsla och
egen tolkning av den information som framkommer. Studien visar att
socialsekreterarnas upplevelse är att även utfall i rättsliga sammanhang påverkas
av enskilda advokaters och domares värderingar och hur de, utifrån sin kunskap,
tolkar den information som framkommer i utredningarna.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2015-06-15Författare
Åhs, Therese
Svernling, Emma
Nyckelord
Socialtjänsten, barns känslomässiga behov, utredning, bedömning Social services, children´s emotional needs, investigation, assessment
Språk
swe