“Det heter ju HBT...Q, va?” - en kvalitativ studie om sexualundervisningens förhållningssätt till heteronormen
Abstract
I dagens samhälle existerar en mängd normativa föreställningar kring kön och sexuell läggning. Det
finns tydligt bestämda ramar för vad som ingår i normen, samt vad som faller utanför och därmed
stämplas som normavvikande. Idag genomsyras fortfarande hela samhället av heteronormativa
antaganden. Heteronormen innebär en förväntan om att alla individer är heterosexuella och tillhör
antingen gruppen man eller kvinna. Grupperna förväntas reproducera de motsatta stereotyper som
finns för hur en ‘riktig’ man respektive kvinna ska vara. Heteronormen exkluderar de personer som
faller utanför det binära könssystemet samt de individer som har en annan sexuell läggning än den
heterosexuella. Dock exkluderar heteronormen även de individer som definierar sig själva som
heterosexuella, men som avviker från normen genom att antingen inte vara en ’riktig’ man eller kvinna
eller utövar icke-normativa sexuella praktiker. Normer styr vårt synsätt, vårt tankesätt och vårt
handlingssätt. De kommer till uttryck i alla kontexter vilket bidrar till reproducerandet av
samhällsnormer, samtidigt som det exkluderar det normavvikande. Under de senaste åren har normers
påverkan på kön och sexuell läggning blivit en mycket aktuell fråga. Ett flertal institutioner,
myndigheter och organisationer har arbetat aktivt för att integrera ett normkritiskt förhållningssätt i
samhället. Skolan har blivit en central del av detta arbete då denna institution bidrar till att forma barn
och ungdomars förhållningssätt. Frågor kring normer ska vara integrerade i sex- och
samlevnadsunderviningen vilket är det ämne som främst berör kön och sexuell läggning. Denna
studies syfte var att undersöka huruvida sex- och samlevnadsundervisningen på högstadieskolor i
Borås förhåller sig normkritiskt till heteronormen och jämföra undervisningen med Skolverkets
direktiv. Studien bygger på empiri samlad från intervjuer med lärare på fem olika skolor. Intervjuerna
utgick från tre teman; hur undervisningen rent konkret ser ut, hur den förhåller sig till normer samt vad
informanternas personliga uppfattning är om undervisningen. Empirin har analyserats utifrån teorierna
socialkonstruktivism och queerteori. Utöver detta har direktiv i form av lagrum, samt styrdokument
publicerade av Skolverket, Socialstyrelsen och Förenta Nationerna integrerats i studien. Resultat
visade på att det normkritiska förhållningssättet inte är tillräckligt integrerat i undervisningen på de
berörda högstadieskolorna. Faktorer som bidrog till de ej uppfyllda direktiven bestod av brister i tid,
ekonomi, samarbete och kompetens. Samtliga faktorer står i förhållande till varandra och utmynnar i
att utvecklingen av ett normkritiskt förhållningssätt gentemot heteronormen begränsas.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-15Author
Svenjeby, Sophia
Timonen, Angelica
Keywords
Sex och samlevnad, heteronormen, genus, HBTQ, queerteori
Language
swe