Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Beatriz
dc.date.accessioned2015-06-17T15:11:27Z
dc.date.available2015-06-17T15:11:27Z
dc.date.issued2015-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39355
dc.description.abstractWaldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. I analysen baserar vi oss på teorier om det sociokulturella perspektivet samt holistiskt lärande. Det framkommer i slutsatserna att skolorna arbetar på liknande sätt. Skillnaden är att Waldorfskolan har ett tydligt samarbete mellan ämnena samt att de till stor del inkluderar konstnärliga element.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanskasv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2015-022sv
dc.subjectspanskasv
dc.subjectWaldorfskolasv
dc.subjectkommunala skolorsv
dc.subjectRudolf Steinersv
dc.subjectholistiskt lärandesv
dc.subjectsociokulturella perspektivetsv
dc.titleLa enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal suecasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record