dc.contributor.author | Nilsson, Beatriz | |
dc.date.accessioned | 2015-06-17T15:11:27Z | |
dc.date.available | 2015-06-17T15:11:27Z | |
dc.date.issued | 2015-06-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39355 | |
dc.description.abstract | Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över
elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska
kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta
fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre
skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder
sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. I analysen
baserar vi oss på teorier om det sociokulturella perspektivet samt holistiskt lärande. Det framkommer i
slutsatserna att skolorna arbetar på liknande sätt. Skillnaden är att Waldorfskolan har ett tydligt samarbete
mellan ämnena samt att de till stor del inkluderar konstnärliga element. | sv |
dc.language.iso | spa | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats i spanska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2015-022 | sv |
dc.subject | spanska | sv |
dc.subject | Waldorfskola | sv |
dc.subject | kommunala skolor | sv |
dc.subject | Rudolf Steiner | sv |
dc.subject | holistiskt lärande | sv |
dc.subject | sociokulturella perspektivet | sv |
dc.title | La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |