Los países olvidados. Un estudio sobre la representación de los países hispanohablantes en los manuales de español de las series ¡Vale! y Amigos.
Abstract
Enligt den svenska läroplanen ska elever som studerar moderna språk ges ett internationellt perspektiv. Undervisningen av moderna språk ska bidra till en fördjupad kunskap kring de områden där det aktuella språket talas. Enligt en postkolonial teori har kolonialismen lämnat efter sig spår som har påverkat, påverkar och kommer att påverka världen. Enligt denna teori finns alltså en dominans av kolonisatörer framför länder som varit kolonier. Syftet är att studera representationen av de spansktalande länderna i två läroboksserier som används i spanskundervisningen på svenska högstadieskolor. Detta för att undersöka hur många länder som finns representerade och hur många gånger dessa länder förekommer. Syftet är även att undersöka i vilka sammanhang de olika länderna nämns. Den kvantitativa delen av undersökningen av serierna ¡Vale! och Amigos är en genomgång av vilka länder som representeras och hur många gånger. I en kvalitativ del studeras vilka sammanhang de olika länderna nämns i. Spanien nämns flest gånger i alla böcker. Andra länder som förekommer relativt ofta är Mexiko, Chile och Argentina. Samtliga spansktalande länder finns representerade förutom Puerto Rico och Filippinerna. Dominerande teman är för de flesta länder kultur/traditioner och geografi/turism.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-17Author
Olsson Äärlaht, Maria
Keywords
spanska
Material didáctico
representación
análisis cuántitativo
tiempo moderno
el mundo hispanohablante
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-023
Language
spa