Chicas guapas y chicos profesionales. Las representaciones de los géneros y la norma heterosexual en un manual de gramática
Abstract
Många studier har genomförts i syftet att undersöka hur vårt identitetsskapande påverkas av de skildringar vi möter av kvinnor och män och det som kallas ”kvinnligt” och ”manligt”. Eftersom studiematerial har lyfts fram som en viktig källa som påverkar vår bild av hur kvinnor respektive män förväntas bete sig har vi valt att undersöka vilka budskap om genus som finns i en grammatikbok i spanska för universitetsstudenter. Vi utgår från queerteorins antagande om att genus är en social konstruktion och att synen på sexualitet påverkar hur vi konstruerar könsroller. Vårt syfte är därför att undersöka såväl hur grammatikboken framställer såväl kvinnor som män, som hur den framställer människans sexualitet. Studien bygger framför allt på en kvalitativ analys av hur författarna beskriver olika karaktärer och deras sexualitet i exempel som syftar till att förklara grammatiska frågor. Resultaten visar att kvinnor associeras med skönhet och utseende medan männen kopplas samman med yrken och arbetsliv. Studien visar också att hur man genom att framställa heterosexualitet som norm i grammatikboken bidrar till att förmedla idéer kring vad som är ”kvinnligt” och ”manligt”. Vi har även utfört en kvantitativ studie som bland annat visar att författarna presenterar kvinnliga karaktärer i mycket mindre utsträckning än manliga i sina exempel.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-17Author
Hyllengren, Maria
Keywords
spanska
Representation
genus
kurslitteratur
heteronorm
queerteori
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-024
Language
spa