Maskuliniteter i förändring En kvalitativ studie av maskuliniteter i sex Alfons Åbergböcker från två olika tidperioder
Sammanfattning
Forskning tyder på att traditionella framställningar om maskuliniteter har en begränsande effekt på pojkars identitetsskapande. Forskning visar också att det är i förskoleåldrarna som barns förståelse för kulturens syn på kön börjar ta form. Trots detta finns det idag få studier som tittar på vilka berättelser om maskuliniteter som förmedlas via läseböcker till barn i förskolan. För att fylla i denna vetenskapliga kunskapslucka har denna studie genom kvalitativ text- och bildanalys studerat maskuliniteter hos tretton karaktärer i sex läseböcker ur Alfons Åbergserien författade under 1970-talet och 2000-talet. Studiens syfte är att beskriva, kritiskt analysera och fördjupa kunskaperna om hur maskuliniteter framställs i
läseböckerna om Alfons Åberg och hur dessa har utvecklats över tid. Genom utvecklandet av
tre maskulinitetstyper baserade på tidigare forskning om maskuliniteter i läseböcker visade
resultaten att karaktärerna i de nyare Alfonsböckerna oftare innehöll en mer traditionell
maskulinitet än de äldre böckerna. Denna traditionella maskulinitet innefattade ofta en viss
grad av aggressivitet samt frånvaron av omsorgsegenskaper. På basis av detta resultat talar denna studie för vikten av att som förskolepedagog, förälder eller forskare vara medveten om vilka berättelser om maskuliniteter som når barn.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015-06-18Författare
Markendahl, Frida
Nyckelord
Maskuliniteter
läseböcker
förskolan
feministisk poststrukturalism