Vems röst går först? En kvalitativ litteraturstudie om hur barnperspektivet i BBIC tillämpas i praktiken vid barnavårdsutredningar hos socialtjänsten.
Abstract
Syftet med denna undersökning har varit att se hur barnperspektivet inom BBIC tillämpas i
praktiken vid socialtjänstens arbete med barnavårdsutredningar. För att besvara vårt syfte har
vi använt oss av följande underfrågor; hur kommer barnperspektivet och barnens behov till
uttryck i våra valda publikationer, samt vilken hänsyn tas till barnets ålder och mognad utifrån
deras möjlighet till deltagande? Vi har gjort en kvalitativ litteraturstudie där vi analyserat ett
urval av tidigare forskning vilka tar upp frågor som ligger i linje med vårt syfte och som
publicerats mellan åren 20012014. I vårt analysarbete har en tematisk innehållsanalys gjorts
av publikationerna utifrån en socialkonstruktionistisk ansats, med de teoretiska
utgångspunkterna utvecklingsekologisk teori samt objekt respektive aktörsperspektiv.
Våra slutsatser är att det finns ett flertal faktorer som är viktiga för hur barnperspektivet inom
BBIC framkommer i barnutredningar, och hur barnen därmed ges möjlighet till delaktighet.
Barnets ålder, dess vilja att delta och hur vuxna tolkar denna vilja är några sådana faktorer.
Även relationen mellan barnet och socialsekreteraren samt samarbetet mellan barnets föräldrar
och socialtjänsten är av vikt. Vi fann att barn i stor utsträckning vill vara delaktiga men att det
många gånger är vuxna som sätter ramarna för deltagandet. Vårt resultat visar att vuxna i
många fall företräder barnen, och att de vuxnas röster om barnets behov och dess bästa
tillskrivs större betydelse i utredningarna än barnens egen uppfattning om sina behov. Vår
analys visar att dokumentationen av barnets röst i utredningarna förefaller vara av högst
varierande grad, barnets perspektiv förefaller hamna i skymundan till fördel för de vuxnas
barnperspektiv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-06-18Author
Hammarström, Helena
Brorsson, Mia
Keywords
barnets bästa, barnets röst, barns delaktighet, barnperspektiv, BBIC, socialtjänsten
Language
swe