• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vems röst går först? En kvalitativ litteraturstudie om hur barnperspektivet i BBIC tillämpas i praktiken vid barnavårdsutredningar hos socialtjänsten.

Sammanfattning
Syftet med denna undersökning har varit att se hur barnperspektivet inom BBIC tillämpas i praktiken vid socialtjänstens arbete med barnavårdsutredningar. För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande underfrågor; hur kommer barnperspektivet och barnens behov till uttryck i våra valda publikationer, samt vilken hänsyn tas till barnets ålder och mognad utifrån deras möjlighet till deltagande? Vi har gjort en kvalitativ litteraturstudie där vi analyserat ett urval av tidigare forskning vilka tar upp frågor som ligger i linje med vårt syfte och som publicerats mellan åren 2001­2014. I vårt analysarbete har en tematisk innehållsanalys gjorts av publikationerna utifrån en socialkonstruktionistisk ansats, med de teoretiska utgångspunkterna utvecklingsekologisk teori samt objekt­ respektive aktörsperspektiv. Våra slutsatser är att det finns ett flertal faktorer som är viktiga för hur barnperspektivet inom BBIC framkommer i barnutredningar, och hur barnen därmed ges möjlighet till delaktighet. Barnets ålder, dess vilja att delta och hur vuxna tolkar denna vilja är några sådana faktorer. Även relationen mellan barnet och socialsekreteraren samt samarbetet mellan barnets föräldrar och socialtjänsten är av vikt. Vi fann att barn i stor utsträckning vill vara delaktiga men att det många gånger är vuxna som sätter ramarna för deltagandet. Vårt resultat visar att vuxna i många fall företräder barnen, och att de vuxnas röster om barnets behov och dess bästa tillskrivs större betydelse i utredningarna än barnens egen uppfattning om sina behov. Vår analys visar att dokumentationen av barnets röst i utredningarna förefaller vara av högst varierande grad, barnets perspektiv förefaller hamna i skymundan till fördel för de vuxnas barnperspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/39375
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_39375_1.pdf (1.191Mb)
Datum
2015-06-18
Författare
Hammarström, Helena
Brorsson, Mia
Nyckelord
​barnets bästa, barnets röst, barns delaktighet, barnperspektiv, BBIC, socialtjänsten
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV