"Självklart att det finns olika vägar att nå kunskap" En jämförande undersökning om litteraturundervisning i svenska och svenska som andraspråk i gymnasiet.
Sammanfattning
Anna Dahlbom och Anja Ohlwein: "Självklart att det finns olika vägar att nå kunskap" En
jämförande undersökning om litteraturundervisning i svenska och svenska som andraspråk i
gymnasieskolan. Göteborgs universitet: Examensarbete inom lärarutbildningen, 10 p., 2006.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur litteraturundervisning bedrivs i teori och praktik i
svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet. Två underliggande frågeställningar har
ställts för att kunna besvara huvudproblematiken. Dessa frågeställningar är:
1. På vilket sätt skiljer sig kursplanerna på gymnasiet för svenska jämfört med svenska
som andraspråk när det gäller litteraturundervisning?
2. Hur arbetar olika lärare i svenska respektive svenska som andraspråk med litteratur
och på vilket sätt knyter de an till kursplanernas innehåll?
För att få svar på dessa frågor genomfördes två olika undersökningar. För det första jämfördes
kursplanerna på gymnasiet för svenska och svenska som andraspråk med fokus på litteratur-
undervisning. För det andra intervjuades sex lärare från olika gymnasieskolor, varav två
undervisar i svenska, två i svenska som andraspråk och två i båda ämnen. De tre olika lärar-
kategorierna valdes för att få ett så brett perspektiv som möjligt på hela problematiken.
Kursplanerna för svenska och svenska som andraspråk strävar efter att skapa likvärdiga mål
och syften båda ämnen emellan, men det finns ändå vissa skillnader. Svenskeleven ska t.ex.
läsa nordiska verk och göra nedslag i olika epoker i litteraturhistorien, men i svenska som
andraspråk ligger fokus på svensk 1900-talslitteratur. I det stora hela arbetar lärare med
litteratur på liknande sätt. Det är endast en lärare som utmärker sig eftersom hon arbetar helt
individuellt till skillnad från de andra som varierar undervisningen i större grad. Alla lärare är
ense om att läromedel inte är centrala i deras undervisning. Lärarna är också överens om att
ämnena ska vara likvärdiga. De lärare som undervisar i svenska lägger större vikt vid
litteraturhistorisk orientering än andraspråkslärare. Utifrån ett jämförande perspektiv är det
framförallt lärarna som undervisar i svenska som andraspråk som vet mycket mer om det
andra ämnet svenska, och de är dessutom mer engagerade än vad svensklärarna är i det andra
ämnet svenska som andraspråk. De nationella kursplanerna tycks prägla litteraturunder-
visningen mer än vad lärarna är medvetna om. När det gäller de lokala kursplanerna så är
andraspråkslärarna betydligt mer insatta än vad lärarna i svenska är.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Dahlbom, Anna
Ohlwein, Anja
Nyckelord
svenska
svenska som andraspråk
litteratur
kursp
Språk
sv