Show simple item record

dc.contributor.authorSamuelsson, Peterswe
dc.contributor.authorSkärlund, Malinswe
dc.contributor.authorBoström, Jennieswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:38Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:38Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3938
dc.description.abstractVårt examensarbete handlar om en ny läs- och skrivinlärningsmetod som används på Håkantorpsskolan i Västerås. Håkantorpsskolan har, enligt egna uppgifter, uppnått väldigt bra resultat när det gäller elevernas läs- och skrivinlärning och utveckling. På de senaste två åren har skolan halverat antalet elever i behov av särskilt stöd och de behöver sällan göra dyslexiutredning på någon av sina elever. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad som är specifikt med Håkantorpsskolans läs- och skrivinlärningsmetod. Vi har gjort ett studiebesök på Håkantorpsskolan och observerat lärare, elever och specialpedagog i arbete samt intervjuat tre lärare, rektor och specialpedagog. Undersökningen begränsades till att gälla förskolan upp till år 3. Håkantorpsskolan använder stavelserytm när de lär sina elever läsa och skriva. Redan 3-åringarna i förskolan får under lekfulla former lära sig prata med stavelserytm. När eleverna börjar år 1 används stavelserytmen som stöd i läs- och skrivinlärningen, och stavelserytmen följer sedan eleverna upp genom skolåren. Eleverna på Håkantorpsskolan får också lära sig skriva innan de lär sig läsa. När eleverna börjar träna på bokstäverna använder de enbart versaler och de får lära sig bokstäverna i fyragrupper. Bokstäverna lärs också ut i alfabetisk ordning. Samsyn och kontinuitet är viktiga begrepp på skolan. Utmärkande för deras verksamhet är att de är noga med att eleverna ska lära sig en sak i taget och att eleven hela tiden ska hålla sig inom den proximala utvecklingszonen. Slutsatsen av detta arbete är att vi ställer oss frågan om det är metoden i sig, eller om det är lärarnas samsyn och engagemang som leder fram till deras goda resultat?swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectLäs- och skrivinlärningswe
dc.subjectstavelserytmswe
dc.subjectHåkantorpssswe
dc.titleLäs- och skrivinlärning på Håkantorpsskolan - En studie om Håkantorpsskolans arbetssättswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record