Läs- och skrivinlärning på Håkantorpsskolan - En studie om Håkantorpsskolans arbetssätt
Abstract
Vårt examensarbete handlar om en ny läs- och skrivinlärningsmetod som används på
Håkantorpsskolan i Västerås. Håkantorpsskolan har, enligt egna uppgifter, uppnått väldigt
bra resultat när det gäller elevernas läs- och skrivinlärning och utveckling. På de senaste två
åren har skolan halverat antalet elever i behov av särskilt stöd och de behöver sällan göra
dyslexiutredning på någon av sina elever.
Syftet med detta arbete är att ta reda på vad som är specifikt med Håkantorpsskolans läs- och
skrivinlärningsmetod. Vi har gjort ett studiebesök på Håkantorpsskolan och observerat lärare,
elever och specialpedagog i arbete samt intervjuat tre lärare, rektor och specialpedagog.
Undersökningen begränsades till att gälla förskolan upp till år 3.
Håkantorpsskolan använder stavelserytm när de lär sina elever läsa och skriva. Redan 3-åringarna
i förskolan får under lekfulla former lära sig prata med stavelserytm. När eleverna börjar år 1
används stavelserytmen som stöd i läs- och skrivinlärningen, och stavelserytmen följer sedan
eleverna upp genom skolåren. Eleverna på Håkantorpsskolan får också lära sig skriva innan de lär
sig läsa. När eleverna börjar träna på bokstäverna använder de enbart versaler och de får lära sig
bokstäverna i fyragrupper. Bokstäverna lärs också ut i alfabetisk ordning. Samsyn och kontinuitet
är viktiga begrepp på skolan. Utmärkande för deras verksamhet är att de är noga med att eleverna
ska lära sig en sak i taget och att eleven hela tiden ska hålla sig inom den proximala
utvecklingszonen.
Slutsatsen av detta arbete är att vi ställer oss frågan om det är metoden i sig, eller om det är
lärarnas samsyn och engagemang som leder fram till deras goda resultat?
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Samuelsson, Peter
Skärlund, Malin
Boström, Jennie
Keywords
Läs- och skrivinlärning
stavelserytm
Håkantorpss
Language
sv