Slöjdlärares undervisning. En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen
Abstract
Ann-Charlotte Ericson och Emile Le Hir: Slöjdlärares undervisning En undersökning av hur
lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen. Göteborgs universitet: Examensar-
bete inom lärarutbildningen, 10 p., 2007.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare, som har gått det vi kallar Göteborgsut-
bildningen i slöjd, använder sina kunskaper ifrån utbildningen i sin undervisning. Vår huvud-
fråga handlar om vilken slags undervisning som bedrivs av verksamma slöjdlärare som har
gått denna utbildning. För att få svar har vi genomfört en intervjustudie med lärare i slöjd som
har examinerats från Göteborgsutbildningen. Intervjufrågorna kretsar kring tre olika teman:
slöjdprocessen, kunskapssyn och arbetssätt. Dessutom har vi bett lärarna kommentera den
egna utbildningen.
Resultaten av vår undersökning bearbetas utifrån styrdokument och tidigare forskning på äm-
net. Genom vår undersökning ges svar på frågor kring hur utbildningen påverkar Göteborgslä-
rarens undervisning. Bland de intervjuade i vår undersökning är resultatet tydligt. Slöjdpro-
cessen har en central betydelse i lärarnas undervisning. Lärarna är, i de allra flesta fall, inte
främmande för att arbeta i slöjdens alla material och de tar samtliga, på ett eller annat sätt,
utgångspunkt i elevernas egna intressen i sin undervisning.
I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse
i Göteborgsutbildningen i slöjd. Arbetet ger en bild av hur denna utbildning påverkar den
form som slöjdundervisningen i grundskolan kan ta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Hir, Emile Le
Ericson, Lotta
Keywords
Slöjd
slöjdlärare
slöjdundervisning
slöjdproces
Language
sv