Slöjdlärares undervisning. En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen

No Thumbnail Available

Date

2007

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Ann-Charlotte Ericson och Emile Le Hir: Slöjdlärares undervisning En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen. Göteborgs universitet: Examensar- bete inom lärarutbildningen, 10 p., 2007. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare, som har gått det vi kallar Göteborgsut- bildningen i slöjd, använder sina kunskaper ifrån utbildningen i sin undervisning. Vår huvud- fråga handlar om vilken slags undervisning som bedrivs av verksamma slöjdlärare som har gått denna utbildning. För att få svar har vi genomfört en intervjustudie med lärare i slöjd som har examinerats från Göteborgsutbildningen. Intervjufrågorna kretsar kring tre olika teman: slöjdprocessen, kunskapssyn och arbetssätt. Dessutom har vi bett lärarna kommentera den egna utbildningen. Resultaten av vår undersökning bearbetas utifrån styrdokument och tidigare forskning på äm- net. Genom vår undersökning ges svar på frågor kring hur utbildningen påverkar Göteborgslä- rarens undervisning. Bland de intervjuade i vår undersökning är resultatet tydligt. Slöjdpro- cessen har en central betydelse i lärarnas undervisning. Lärarna är, i de allra flesta fall, inte främmande för att arbeta i slöjdens alla material och de tar samtliga, på ett eller annat sätt, utgångspunkt i elevernas egna intressen i sin undervisning. I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse i Göteborgsutbildningen i slöjd. Arbetet ger en bild av hur denna utbildning påverkar den form som slöjdundervisningen i grundskolan kan ta.

Description

Keywords

Slöjd, slöjdlärare, slöjdundervisning, slöjdproces

Citation