Show simple item record

dc.contributor.authorFlensner, Hannaswe
dc.contributor.authorLöwenmark, Lindaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:40Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:40Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3940
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka vad elever i år 9 uppfattar som betygsgrundande i ämnet musik samt jämföra det med vad deras undervisande lärare säger sig bedöma. Utgångspunkten för studien var ett resultat i den Nationella utvärderingen av grundskolan, NU-03, där det framkommit att det finns en stor diskrepans mellan musiklärare och deras elevers uppfattningar om betygsgrunderna. Vi valde att i denna undersökning använda oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer med både elever och deras undervisande lärare. Undersökningen omfattar sammanlagt tre lärare och 26 elever. Vi hoppas med den här studien kunna bidra till kunskap om elevers uppfattningar kring betyg i musik och därmed hjälpa till att minska den diskrepans som finns mellan lärare och elever angående detta. I ett av tre fall så visar vår studie att lärare och elever har en relativt samstämmig syn på betygsgrunderna och att det som eleverna lyfter fram speglas av vad deras lärare sagt om betygsgrunderna. I de två andra fallen visar sig diskrepansen, som togs upp i NU-03, tydligare. Den största orsaken till oenigheten mellan lärare och elever verkar grunda sig på att eleverna inte är tillräckligt informerade om de betygskriterier som läraren säger sig gå efter. Vad eleverna på de tre skolorna uppfattar som betygsgrundande skiftar beroende på vad läraren lagt fokus på i undervisningen. Överlag upplever eleverna att de bör kunna grunderna på gitarr, trummor, synt och sång för att bli Godkända. De säger också att skriftliga prov, praktiska uppspel och musicerande på fritiden spelar stor roll för betyget. Anmärkningsvärt är att eleverna också lägger stor vikt vid sitt beteende som en viktig faktor för betyget.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbetygswe
dc.subjectbetygsgrunderswe
dc.subjectbetygskriterierswe
dc.subjectmusikswe
dc.subjectelevswe
dc.title"Han är lärare liksom, han bestämmer. Han kanske inte tyckte att jag nådde dom målen." En undersökning om vad elever i åk 9 uppfattar som betygsgrundande i musikswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record