"Han är lärare liksom, han bestämmer. Han kanske inte tyckte att jag nådde dom målen." En undersökning om vad elever i åk 9 uppfattar som betygsgrundande i musik
Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka vad elever i år 9 uppfattar som betygsgrundande i ämnet musik
samt jämföra det med vad deras undervisande lärare säger sig bedöma. Utgångspunkten för
studien var ett resultat i den Nationella utvärderingen av grundskolan, NU-03, där det
framkommit att det finns en stor diskrepans mellan musiklärare och deras elevers uppfattningar
om betygsgrunderna. Vi valde att i denna undersökning använda oss av en kvalitativ metod i
form av intervjuer med både elever och deras undervisande lärare. Undersökningen omfattar
sammanlagt tre lärare och 26 elever. Vi hoppas med den här studien kunna bidra till kunskap
om elevers uppfattningar kring betyg i musik och därmed hjälpa till att minska den diskrepans
som finns mellan lärare och elever angående detta.
I ett av tre fall så visar vår studie att lärare och elever har en relativt samstämmig syn på
betygsgrunderna och att det som eleverna lyfter fram speglas av vad deras lärare sagt om
betygsgrunderna. I de två andra fallen visar sig diskrepansen, som togs upp i NU-03, tydligare.
Den största orsaken till oenigheten mellan lärare och elever verkar grunda sig på att eleverna
inte är tillräckligt informerade om de betygskriterier som läraren säger sig gå efter. Vad
eleverna på de tre skolorna uppfattar som betygsgrundande skiftar beroende på vad läraren lagt
fokus på i undervisningen. Överlag upplever eleverna att de bör kunna grunderna på gitarr,
trummor, synt och sång för att bli Godkända. De säger också att skriftliga prov, praktiska
uppspel och musicerande på fritiden spelar stor roll för betyget. Anmärkningsvärt är att
eleverna också lägger stor vikt vid sitt beteende som en viktig faktor för betyget.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Flensner, Hanna
Löwenmark, Linda
Nyckelord
betyg
betygsgrunder
betygskriterier
musik
elev
Språk
sv