• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Han är lärare liksom, han bestämmer. Han kanske inte tyckte att jag nådde dom målen." En undersökning om vad elever i åk 9 uppfattar som betygsgrundande i musik

Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka vad elever i år 9 uppfattar som betygsgrundande i ämnet musik samt jämföra det med vad deras undervisande lärare säger sig bedöma. Utgångspunkten för studien var ett resultat i den Nationella utvärderingen av grundskolan, NU-03, där det framkommit att det finns en stor diskrepans mellan musiklärare och deras elevers uppfattningar om betygsgrunderna. Vi valde att i denna undersökning använda oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer med både elever och deras undervisande lärare. Undersökningen omfattar sammanlagt tre lärare och 26 elever. Vi hoppas med den här studien kunna bidra till kunskap om elevers uppfattningar kring betyg i musik och därmed hjälpa till att minska den diskrepans som finns mellan lärare och elever angående detta. I ett av tre fall så visar vår studie att lärare och elever har en relativt samstämmig syn på betygsgrunderna och att det som eleverna lyfter fram speglas av vad deras lärare sagt om betygsgrunderna. I de två andra fallen visar sig diskrepansen, som togs upp i NU-03, tydligare. Den största orsaken till oenigheten mellan lärare och elever verkar grunda sig på att eleverna inte är tillräckligt informerade om de betygskriterier som läraren säger sig gå efter. Vad eleverna på de tre skolorna uppfattar som betygsgrundande skiftar beroende på vad läraren lagt fokus på i undervisningen. Överlag upplever eleverna att de bör kunna grunderna på gitarr, trummor, synt och sång för att bli Godkända. De säger också att skriftliga prov, praktiska uppspel och musicerande på fritiden spelar stor roll för betyget. Anmärkningsvärt är att eleverna också lägger stor vikt vid sitt beteende som en viktig faktor för betyget.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3940
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-13.pdf (424.9Kb)
Datum
2007
Författare
Flensner, Hanna
Löwenmark, Linda
Nyckelord
betyg
betygsgrunder
betygskriterier
musik
elev
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV