Show simple item record

dc.contributor.authorBörtin, Pierre Christerswe
dc.contributor.authorJohansson, Ronnieswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:42Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:42Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3942
dc.description.abstractSyftet med denna undersökning var att jämföra effekterna av traditionell undervisning utan inslag av rörlig bild med traditionell undervisning med inslag av rörlig bild. Vi har undersökt två typer av effekter: kunskapsinlärning och intresse för ämnet. Vidare har båda effekterna undersökts i det korta och det långa tidsperspektivet. Experimentet utfördes på två fjärdeklasser under HT06. Båda klasserna utsattes för betingelser i form av undervisning. En grupp gavs traditionell undervisning utan rörlig bild och en grupp gavs traditionell undervisning och rörlig bild. Både före och efter undervisningen så mättes elevens faktakunskaper och intresse för ämnet. Effekterna jämfördes på tre olika sätt. Den första jämförelsen är gjord mot den "nollnivå" som eleverna hade innan de utsattes för betingelsen. För det andra har vi jämfört resultaten grupperna emellan. Slutligen jämförde vi resultaten i kort och långt tidsperspektiv. Vi fann att undervisning med film har positiva effekter när det gäller såväl kunskapsinlärningen som ämnesintresset. Detta resultat omfattar såväl det korta som långa tidsperspektivet. Vad gäller elevens ämnesintresse så var skillnaden markant mellan grupperna i det korta tidsperspektivet, där den grupp som givits undervisning som inkluderade rörligt var mer positiva än den andra gruppen.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleRörlig bild kontra katederundervisning: En kvantitativ jämförande studie av kunskapsinlärning och ämnesintresseswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record