dc.contributor.author | Börtin, Pierre Christer | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Ronnie | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:42Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:42Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3942 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna undersökning var att jämföra effekterna av traditionell undervisning utan
inslag av rörlig bild med traditionell undervisning med inslag av rörlig bild. Vi har undersökt
två typer av effekter: kunskapsinlärning och intresse för ämnet. Vidare har båda effekterna
undersökts i det korta och det långa tidsperspektivet.
Experimentet utfördes på två fjärdeklasser under HT06. Båda klasserna utsattes för
betingelser i form av undervisning. En grupp gavs traditionell undervisning utan rörlig bild
och en grupp gavs traditionell undervisning och rörlig bild. Både före och efter
undervisningen så mättes elevens faktakunskaper och intresse för ämnet.
Effekterna jämfördes på tre olika sätt. Den första jämförelsen är gjord mot den "nollnivå" som
eleverna hade innan de utsattes för betingelsen. För det andra har vi jämfört resultaten
grupperna emellan. Slutligen jämförde vi resultaten i kort och långt tidsperspektiv.
Vi fann att undervisning med film har positiva effekter när det gäller såväl
kunskapsinlärningen som ämnesintresset. Detta resultat omfattar såväl det korta som långa
tidsperspektivet. Vad gäller elevens ämnesintresse så var skillnaden markant mellan
grupperna i det korta tidsperspektivet, där den grupp som givits undervisning som inkluderade
rörligt var mer positiva än den andra gruppen. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Rörlig bild kontra katederundervisning: En kvantitativ jämförande studie av kunskapsinlärning och ämnesintresse | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |