• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intern kommunikation av CRS – från ledning till butik En studie om Lindex interna kommunikation av CSR

Abstract
Bakgrund och problem: Vid kommunikation av CSR är en av företagens viktigaste intressenter, de anställda, många gånger bortglömda eller förbisedda i processen. Dessa intressenter har potentialen att bli starka förmedlare av ett företags hållbarhetsarbete om de bara tilldelas de rätta redskapen i kombination med fullständig information. Den interna kommunikationen är av stor vikt för att samtliga medarbetare skall känna engagemang och tillhörighet gentemot gemensamma mål, men många gånger är det svårt att uppnå fullständig integrering av denna kommunikationsprocess. Syfte: Att undersöka den interna kommunikationen av hållbarhet från ledning ned till butik och se huruvida det föreligger några brister eller problem i denna. Vidare är syftet att skapa en uppfattning om vilka kanaler ledning använder sig av i den interna kommunikationen Avgränsningar: Fokus ligger på den interna kommunikationen av hållbarhet och kommer inte på djupet att diskutera den externa. Endast butiker i Göteborgs innerstad har inkluderats i undersökningen likaså ett huvudkontor. Metod: Enkäter till fyra butiker samt intervjuer med två hållbarhetsansvariga på huvudkontor och två butikschefer har legat till grund för undersökningen. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram om intern kommunikation av hållbarhet samt CSR. Resultat och slutsatser: Resultatet visar på en viss skillnad i kunskap om hållbarhet på huvudkontor och den på mer operativ nivå. Empirin tydliggör även att det finns en önskan kring tydligare information och mer strukturell utbildning kring ämnet i butik. Not. I uppsatsen kommer begreppen hållbarhet och CSR att vara synonymt med varandra. Anledningen till detta är att vi vill undvika varierande tolkningar av begreppen då de innehåller en viss komplexitet. Vi hoppas att detta skall underlätta för läsaren och minimera risken för missuppfattningar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39430
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_39430_1.pdf (1.064Mb)
Date
2015-06-22
Author
Ronnede, Elina
Staal, Sarah
Keywords
CSR, hållbarhet, kommunikation, enkät, intern
Series/Report no.
Ekonomistyrning
14-15-55
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV