• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En röd markering och alla visste: Hon är smittad.

A red mark and everyone knew: She is infected.

Abstract
Bakgrund: Hiv är en virussjukdom, vilken utan eller misskött behandling kan utvecklas till följdsjukdomen aids. Vid sjukdomens uppkomst cirkulerade okunskap kring smittan vilket påverkade patienter med hiv och aids på flertalet sätt. Idag är sjukdomen globalt utbredd, och ett stort befolkningsantal är drabbade, vilket talar för vikten att bidra till en ökad kunskap och medvetenhet kring sjukdomen. Att sprida denna kunskap är något som sjuksköterskan kan göra i sin del att arbeta hälsofrämjande för samhället. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur patienter med hiv och aids upplever sjuksköterskors och övrig sjukvårdspersonals bemötande. Metod: Litteraturöversikt baserad på 14 vetenskapligt publicerade artiklar vilka innehöll både kvalitativa och kvantitativa studier. Materialet analyserades utifrån ett induktivt förhållningssätt och sammanställdes utifrån det gemensamma innehåll som sedan delades upp i olika teman vilka speglade patienternas upplevelser. Resultat: De tre teman som uppkom var Upplevelse av stigma, Upplevelsen av att bli behandlad som en hel person samt Organisatoriska faktorers påverkan på upplevelsen av bemötande. Patienter upplever både positiva och negativa bemötanden från sjuksköterskor och annan sjukvårdspersonal. Att till exempel bli bemött på ett sätt som inger förtroende och att bli sedd som en hel person, är något som upplevs positivt. De negativa upplevelserna beskrivs bland annat som en följd av ett fördomsfullt förhållningssätt hos sjuksköterkor och annan sjukvårdspersonal samt när patienter upplever särbehandling och stigmatisering. Slutsats: Det som tycks påverka till ett upplevt positivt bemötande är när sjuksköterskor och annan sjukvårdspersonal bland annat ser patienten som en hel person och lyssnar på denne. Dock upplever patienter med hiv och aids idag ett fortsatt negativt bemötande i många situationer, vilket sjuksköterskor och annan sjukvårdspersonal kan påverka i sitt arbetsutövande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39437
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_39437_1.pdf (382.8Kb)
Date
2015-06-22
Author
Kohlström, Kristin
Sjöberg, Emma
Keywords
Hiv
Aids
Patienters upplevelse
Bemötande
Lidande
Sjuksköterskor
Sjukvårdspersonal
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV