Show simple item record

dc.contributor.authorDahlström, Johanswe
dc.contributor.authorJacobsson, Johnnyswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:45Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:45Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3946
dc.description.abstractSyfte Syftet i detta examensarbete är att undersöka projektet Komma Till Tals betydelse för de deltagande ungdomarnas personliga identitetsskapande. Huvudfråga Kan skolan agera kulturförmedlare utan att inkräkta på elevers integritet och identitet? Metod och material Metoderna vi har använt oss av är observationer och litteraturstudier, där vi ställer projektet Komma Till Tals arbetssätt mot teorier om identitetsskapande och pedagogisk miljö. Med utgångspunkt från våra observationer och tidigare erfarenheter försöker vi med litteraturens hjälp få reda på om verksamheten inom Komma Till Tals kan leda till en reviderad självbild för deltagarna. Resultat med betydelse för läraryrket I den framtida yrkesrollen som musiklärare, både vad det gäller klassundervisning och instrumentalundervisning, kommer vi att få rollen som både kulturförmedlare och kunskaps- förmedlare. Vi försöker i denna uppsats peka på hur kultur förmedlas genom kommunikation och i kontakt emellan människor. Kulturen är sammanbunden med samhället och den individuella identiteten. Vi menar att skolan måste undervisa eleven i kulturella uttrycks- former, dock bör denna undervisning ske med beaktande av teorier om skolan som ett offentligt rum. Detta för att en undervisning ska kunna ske utan att läraren inkräktar på elevens integritet och identitetsarbete samt för att skapa en pedagogisk atmosfär som är gynnsam för både eleven och läraren.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectIdentitetswe
dc.subjectoffentligt rumswe
dc.subjectmångkulturswe
dc.subjectmångfaldswe
dc.subjectpswe
dc.titleIdentitetsskapande via kulturella uttryck ­ En undersökning av kulturprojektet Komma Till Tals betydelse för deltagarnas identitetsskapande i en mångkulturell miljöswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record