• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitetsskapande via kulturella uttryck ­ En undersökning av kulturprojektet Komma Till Tals betydelse för deltagarnas identitetsskapande i en mångkulturell miljö

Sammanfattning
Syfte Syftet i detta examensarbete är att undersöka projektet Komma Till Tals betydelse för de deltagande ungdomarnas personliga identitetsskapande. Huvudfråga Kan skolan agera kulturförmedlare utan att inkräkta på elevers integritet och identitet? Metod och material Metoderna vi har använt oss av är observationer och litteraturstudier, där vi ställer projektet Komma Till Tals arbetssätt mot teorier om identitetsskapande och pedagogisk miljö. Med utgångspunkt från våra observationer och tidigare erfarenheter försöker vi med litteraturens hjälp få reda på om verksamheten inom Komma Till Tals kan leda till en reviderad självbild för deltagarna. Resultat med betydelse för läraryrket I den framtida yrkesrollen som musiklärare, både vad det gäller klassundervisning och instrumentalundervisning, kommer vi att få rollen som både kulturförmedlare och kunskaps- förmedlare. Vi försöker i denna uppsats peka på hur kultur förmedlas genom kommunikation och i kontakt emellan människor. Kulturen är sammanbunden med samhället och den individuella identiteten. Vi menar att skolan måste undervisa eleven i kulturella uttrycks- former, dock bör denna undervisning ske med beaktande av teorier om skolan som ett offentligt rum. Detta för att en undervisning ska kunna ske utan att läraren inkräktar på elevens integritet och identitetsarbete samt för att skapa en pedagogisk atmosfär som är gynnsam för både eleven och läraren.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3946
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-06.pdf (592.2Kb)
Datum
2007
Författare
Dahlström, Johan
Jacobsson, Johnny
Nyckelord
Identitet
offentligt rum
mångkultur
mångfald
p
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV