Från Policy Till Praktik -en studie om textilföretags uppfattningar om utmaningar vid implementering av CSR-policies
Abstract
Från policy till praktik – en studie om textilföretags uppfattningar om utmaningar vid implementering av CSR-policies undersöker textilföretags upplevelser om de utmaningar som finns med implementering av uppförandekoder i en global leveranskedja. Samt titta på hur företagen arbetar med utmaningarna för att de inte ska bli ett hinder för deras produktion. I och med den ökade globaliseringen har flera företag valt att lägga hela eller delar av produktionen i olika utvecklings- och nyligen industrialiserade länder. Dock uppfyller oftast inte arbetsförhållandena i dessa länder de arbetsnormer som fastställts i olika konventioner. Samhället började ställa krav på företagen att ta sitt sociala ansvar. Företagen tog fram uppförandekoder för miljö, sociala och etiska frågor i syfte att förbättra arbetsvillkoren, samt ta sitt sociala ansvar i samhället. Ansvarsarbetet går under begreppet Corporate social responsibility (CSR).
Studiens avgränsningar är satta vid textilföretag som har sitt huvudkontor i Västsverige. Studien bygger på en så kallad mixed method, med samtalsintervjuer med strukturerade frågor och öppna svarsalternativ samt en kvalitativ textanalys av de intervjuade textilföretagens uppförandekoder. En kombination av flera metoder ger en större mängd data vilket ökar kvaliteten på studien. Samtalsintervjuer bygger inte på källkritik utan grundar sig på personers egna upplevelser om olika händelser. Den kvalitativa textanalysen gjordes som ett komplement till intervjuerna och för att få en ökad förståelse för textilföretagens CSR-arbete. I studien medverkar fyra textilföretag som varierar i storlek, utbud och antal leverantörer. Resultatet visar att företagen identifierar ungefär samma utmaningar. De beskriver hur de kulturella skillnaderna, avståndet och kunskapen som finns i produktionsländerna är de största svårigheterna att arbeta mot. Genom långsiktiga samarbeten och lokala kontor i produktionsländerna kan de öka kommunikationen mellan leverantör och huvudkontor. Därmed minimera utmaningarna och arbeta mot en hållbar förbättring, vilket är målet med att arbeta med CSR.
Degree
Student essay
Other description
From policy to practice - a study of textile companies view about challenges with implementing CSR policies examine the textile companies awareness of which challenges there are with the implementation of codes of conduct in a global supply chain, as well as to analyze how the companies deal with the challenges. With increased globalization many companies have chosen to outsource entire or parts of the production in various developing and newly industrialized countries. However, the working conditions in these countries do not always fulfill the labor standards that are defined in various conventions. The society began demanding companies to take social responsibility. The social responsibility goes under the term Corporate social responsibility (CSR). Companies created their own codes of conducts for environmental, social and ethical issues in order to improve the working conditions and take on their social responsibility in the community.
The study focuses on fashion companies, whose head offices are located on the west coast of Sweden. This study is using a mixed method, partly interviews with structured questions and partly a qualitative textual analysis. A combination of several methods gives a larger amount of data, which increases the quality of the study. The interviews are not based on source criticism but focuses on people's own experiences. The qualitative textual analysis was made as a complement to the interviews as well as to get a better understanding of the textile corporate responsibility work. The four companies that are participating in this study define similar challenges even though they vary in size, range and number of suppliers. They describe how the cultural differences, the distance and the knowledge level are the most challenging things to work with. Through long-term partnerships and the local office in the production countries the companies could increase the communication between the supplier and the headquarters. This will minimize the challenges and work towards a sustainable improvement, which is the main goal of working with CSR.
View/ Open
Date
2015-06-23Author
Jeppsson, Carolina
Keywords
Implementering
CSR
företags
sociala
ansvar
kulturskillnader
modeföretag
Implementation
CSR
corporate
social
responsibility
cultural
differences
fashion
company
Series/Report no.
Kandidatuppsats i geografi med kulturgeografisk inriktning
2015/10
Language
swe