Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Martinswe
dc.contributor.authorHallman, Markusswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:47Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:47Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3948
dc.description.abstractDenna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument på Sveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader i tankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare vill vi undersöka om musikskolorna omedvetet påverkar barnen samt om de medvetet arbetar med jämställdhet. Vi har i undersökningen använt oss av en enkätstudie som vi genomfört samt statistik över elevunderlaget på två musikskolor i Sverige. Detta har vi sedan jämfört med tidigare forskning inom området. Resultatet visar på att det fortfarande är väldigt ojämnt fördelat på musikskolorna. Det är fortfarande mest killar på instrumenten gitarr, bas, slagverk och saxofon. Tjejerna är i sin tur i kraftig majoritet på stråkinstrument, piano, träblås och sång (både solosång och kör). De skolor som arbetar aktivt för bättre jämställdhet har fått goda resultat. Det verkar dock som att det är svårare att locka killar till traditionellt kvinnodominerade områden än det är att locka tjejer till de traditionellt mansdominerade.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectmusikswe
dc.subjectgenusswe
dc.subjectmusikinstrumentswe
dc.subjectmusikskola,swe
dc.titleVarför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolanswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record