Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan
Sammanfattning
Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument på
Sveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader i
tankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare vill vi undersöka om
musikskolorna omedvetet påverkar barnen samt om de medvetet arbetar med
jämställdhet.
Vi har i undersökningen använt oss av en enkätstudie som vi genomfört samt
statistik över elevunderlaget på två musikskolor i Sverige. Detta har vi sedan
jämfört med tidigare forskning inom området.
Resultatet visar på att det fortfarande är väldigt ojämnt fördelat på musikskolorna.
Det är fortfarande mest killar på instrumenten gitarr, bas, slagverk och saxofon.
Tjejerna är i sin tur i kraftig majoritet på stråkinstrument, piano, träblås och sång
(både solosång och kör). De skolor som arbetar aktivt för bättre jämställdhet har
fått goda resultat. Det verkar dock som att det är svårare att locka killar till
traditionellt kvinnodominerade områden än det är att locka tjejer till de
traditionellt mansdominerade.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Andersson, Martin
Hallman, Markus
Nyckelord
musik
genus
musikinstrument
musikskola,
Språk
sv