Arbete med sceniskt uttryck inom sångundervisning: En jämförande studie om sångundervisning inom olika genrer
Abstract
Vårt examensarbete handlar om uttryck inom sång. Vi har båda känt att det ofta fokuseras
väldigt mycket på teknik och betydligt mindre på uttrycksdelen inom sångundervisning.
Sånglektioner går ofta ut på att lära sig behärska olika tekniker istället för att jobba med hur
man kan beröra människor med sin sång.
Vi ville därför undersöka vad andra sångpedagoger tycker och tänker om detta, och valde
därför att göra kvalitativa intervjuer med sångpedagoger. För att få en inblick i olika slags
sångundervisning så intervjuade några utvalda sångpedagoger som var och en undervisar i en
enda genre. Sångpedagogerna undervisar i opera, musikal, afrosång, visa samt sång för
skådespelare på Teaterhögskolan. Vi frågade vad de anser om uttryck och vilka olika slags
arbetssätt de har för att utveckla det sceniska uttrycket hos sina sångelever. Det finns inte
mycket tidigare forskning inom detta ämne. Vi har hittat mindre avsnitt i olika källor som
varit väldigt intressanta och värdefulla för oss.
Det finns många sätt att arbeta med uttryck. Några av dem har vi fått ta del av under våra
samtal med respondenterna. Vi anser att dessa metoder borde vara självklara komplement till
teknik inom sångundervisning. Vår intervjuundersökning visar att respondenterna anser att
det är viktigt att även arbeta med uttryck, och att de uppfattar att arbete med uttryck ofta
saknas inom sångundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Andersson, Margareta
Tanggaard, Ulla
Language
sv