Bra lärare i jazzimprovisation deras värld och egenskaper
Abstract
Syfte
Denna uppsats försöker klargöra vilka egenskaper en bra lärare i jazzimprovisation har och
kan förväntas ha. De kontextuella faktorerna skolkultur och jazzvärld är centrala begrepp i
arbetet.
Frågeställning
Vad kännetecknar en bra lärare i jazzimprovisation i speglat mot olika skolkulturer och den
kontext som jazzvärlden utgör?
Metod och material
Studien baseras på intervjuer med och observationer av lärare vid Musikhögskolan i
Göteborg, samt intervjuer med elever och tidigare elever vid samma skola. Analys av tidigare
forskning kring bra lärare samt diskurser inom jazzvärlden är också centralt.
Resultat
Undersökningen visar att lärarens engagemang, både i sitt ämne och i sina elever är en av de
tydligaste egenskaperna hos bra lärare. Andra faktorer är förmåga att inspirera, förmåga att
skapa goda personliga relationer, att vara konkret och förmedla glädjen i musiken. En
svårighet som det pekas på i lärararbetet är att i undervisningen kunna balansera personligt
uttryck, konstnärlighet, musikaliskt hantverk och tradition. Jag menar emellertid att det är
möjligt att förena dessa aspekter i undervisningen och att de inte på något sätt utesluter
varandra. Det är troligt att den skillnad som finns mellan Musikhögskolan i Göteborg och det
amerikanska musikutbildningarna beror på att fokus på Musikhögskolan ligger på att utbilda
konstnärer medan fokus på flertalet amerikanska utbildningar ligger på att utbilda musiker.
Jag diskuterar också utbildningens ansvar gentemot studenten inför den kommande
yrkesrollen.
Betydelse för läraryrket
Arbetet belyser viktiga läraregenskaper samt en kultur man kan komma att möta som
musiklärare.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Nilsson, Per
Keywords
Improvisation
jazz
musiklärare
musikhögskolor
Language
sv