• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bra lärare i jazzimprovisation ­ deras värld och egenskaper

Sammanfattning
Syfte Denna uppsats försöker klargöra vilka egenskaper en bra lärare i jazzimprovisation har och kan förväntas ha. De kontextuella faktorerna skolkultur och jazzvärld är centrala begrepp i arbetet. Frågeställning Vad kännetecknar en bra lärare i jazzimprovisation i speglat mot olika skolkulturer och den kontext som jazzvärlden utgör? Metod och material Studien baseras på intervjuer med och observationer av lärare vid Musikhögskolan i Göteborg, samt intervjuer med elever och tidigare elever vid samma skola. Analys av tidigare forskning kring bra lärare samt diskurser inom jazzvärlden är också centralt. Resultat Undersökningen visar att lärarens engagemang, både i sitt ämne och i sina elever är en av de tydligaste egenskaperna hos bra lärare. Andra faktorer är förmåga att inspirera, förmåga att skapa goda personliga relationer, att vara konkret och förmedla glädjen i musiken. En svårighet som det pekas på i lärararbetet är att i undervisningen kunna balansera personligt uttryck, konstnärlighet, musikaliskt hantverk och tradition. Jag menar emellertid att det är möjligt att förena dessa aspekter i undervisningen och att de inte på något sätt utesluter varandra. Det är troligt att den skillnad som finns mellan Musikhögskolan i Göteborg och det amerikanska musikutbildningarna beror på att fokus på Musikhögskolan ligger på att utbilda konstnärer medan fokus på flertalet amerikanska utbildningar ligger på att utbilda musiker. Jag diskuterar också utbildningens ansvar gentemot studenten inför den kommande yrkesrollen. Betydelse för läraryrket Arbetet belyser viktiga läraregenskaper samt en kultur man kan komma att möta som musiklärare. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3951
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-01.pdf (621.8Kb)
Datum
2007
Författare
Nilsson, Per
Nyckelord
Improvisation
jazz
musiklärare
musikhögskolor
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV