Show simple item record

dc.contributor.authorHaylett, Erica
dc.date.accessioned2015-06-24T11:42:15Z
dc.date.available2015-06-24T11:42:15Z
dc.date.issued2015-06-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39528
dc.description.abstractSyftet med min studier att -ur ett musiketnologisk och mentalt perspektiv- beskriva både hur musik och samhälle påverkar mitt val av musikskapande. Att för att förstå vad som skiljer en jamaikansk artist från en popartist.
Genom att göra reflektioner av mina tidigare erfarenheter samt studera Jamaika och dess musikscen vill jag ta reda på vilka faktorer som påverkar artisternas val av ut- tryck. Jag ville även ta reda på hur min syn på kulturen ändras när jag verkar och lever i lan- det. Som europeisk dancehall artist är det viktigt att kunna möta den kritik som upp- står vid utövandet av en kultur som anses vara drogliberal, homofobisk, aggressiv och sexistisk. Det är viktig för europeisk verkande kulturarbetare inom genren att ha bra självkänsla och stärka sitt uttryck. Mitt arbete ger en ingång till hur en dancehall artist granskar en kultur från ett europeisk perspektiv med jamaicanska ögon. Det finns en okunskap om jamaikansk musikkultur i väst som påverkar musikernas val till att utöva genren. Jag fann att det finns så mycket mer substans inom kulturen än tidigare anats.
Resultatet av min studie visar att det jamaikanska uttrycket beror på många olika fak- torer och att landet kanske aldrig reser sig.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectinspirationsv
dc.subjectinre medvetenhetsv
dc.subjecträtt uppfattningsv
dc.titleFrån illusion till inspirationsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record