Inte bara "Pricken" - att med hjälp av barnlitteratur motverka utanförskap i förskolan
Abstract
Syfte: Vårt syfte med arbetet är att förstå och vidareutveckla hur förskollärare med hjälp av barnlitteratur och
boksamtal kan förebygga och hantera utanförskap i sina barngrupper.
Våra frågeställningar:
För att få en djupare förståelse för ämnet behöver vi få kunskap om var förskollärare står i sitt förhållningssätt
gentemot utanförskap i förskolan, och användandet av boksamtal.
· Hur behandlas utanförskap i bilderböcker avsedda för åldrarna 1-5 år?
· Hur arbetar förskollärare för att förebygga utanförskap på förskolorna i dag?
· Hur kan förskollärare använda barnlitteratur och boksamtal för att hantera utanförskap?
· Skiljer det sig mellan olika förskollärare? I så fall hur?
Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört intervjuer med förskollärare,
boksamtal i en barngrupp samt analyserat ett tiotal bilderböcker som tar upp temat för vårt arbete, nämligen
utanförskap (och vänskap).
Resultat: Barnlitteratur och boksamtal kan vara ett bra alternativ till pedagogisk verksamhet i
förskoleverksamheten. Många barn kan med hjälp av dessa göra kopplingar till sig själva och andra i sin
omgivning.
I de verksamheter som vi tagit del av, genom intervjuer och förstudier, är boksamtal ingen självklarhet.
Betydelse för läraryrket: Det är viktigt att kunna förebygga utanförskap, samt stärka barnen i deras utveckling
till att bli egna individer, och därmed förhindra att någon blir utanför i gruppen. Vi vill bidra med ytterligare en
metod att arbeta med för att motverka utanförskap i förskolan.
(36)
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Wingård, Mirjam
Heikenström, Marie
Keywords
: Barnlitteratur
utanförskap
boksamtal och livsf
Language
sv