• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inte bara "Pricken" - att med hjälp av barnlitteratur motverka utanförskap i förskolan

Sammanfattning
Syfte: Vårt syfte med arbetet är att förstå och vidareutveckla hur förskollärare med hjälp av barnlitteratur och boksamtal kan förebygga och hantera utanförskap i sina barngrupper. Våra frågeställningar: För att få en djupare förståelse för ämnet behöver vi få kunskap om var förskollärare står i sitt förhållningssätt gentemot utanförskap i förskolan, och användandet av boksamtal. · Hur behandlas utanförskap i bilderböcker avsedda för åldrarna 1-5 år? · Hur arbetar förskollärare för att förebygga utanförskap på förskolorna i dag? · Hur kan förskollärare använda barnlitteratur och boksamtal för att hantera utanförskap? · Skiljer det sig mellan olika förskollärare? I så fall hur? Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomfört intervjuer med förskollärare, boksamtal i en barngrupp samt analyserat ett tiotal bilderböcker som tar upp temat för vårt arbete, nämligen utanförskap (och vänskap). Resultat: Barnlitteratur och boksamtal kan vara ett bra alternativ till pedagogisk verksamhet i förskoleverksamheten. Många barn kan med hjälp av dessa göra kopplingar till sig själva och andra i sin omgivning. I de verksamheter som vi tagit del av, genom intervjuer och förstudier, är boksamtal ingen självklarhet. Betydelse för läraryrket: Det är viktigt att kunna förebygga utanförskap, samt stärka barnen i deras utveckling till att bli egna individer, och därmed förhindra att någon blir utanför i gruppen. Vi vill bidra med ytterligare en metod att arbeta med för att motverka utanförskap i förskolan. (36)
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3954
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1080-012.pdf (255.6Kb)
Datum
2007
Författare
Wingård, Mirjam
Heikenström, Marie
Nyckelord
: Barnlitteratur
utanförskap
boksamtal och livsf
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV