Högläsning och boksamtal - Verktyg för att stimulera läs- och språkutveckling hos elever mellan 6-9 år i invandrartäta områden
Abstract
Syfte Vårt syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med
högläsning och boksamtal. Vi vill också undersöka hur lärare resonerar kring
valet av bok samt hur läsmiljön ser ut i de undersökta verksamheterna.
Frågeställningar Våra frågeställningar utifrån vårt syfte är:
· Hur arbetar lärarna med högläsning och boksamtal?
· Hur ser läsmiljön ut där lärarna är verksamma?
· Hur tänker lärarna kring valet av bok vid högläsning och boksamtal?
Metod Vi har gjort kvalitativa intervjuer med två olika lärare från två skolor i ett
invandrartätt område. Vi har också utfört observationer i verksamheterna. Vi
har även studerat relevant litteratur för vårt arbete om högläsning och
boksamtal.
ResultatDe intervjuade lärarna ansåg både högläsning och boksamtal som viktiga delar
av läsundervisningen. De följer båda olika metoder vad gäller boksamtal samt
högläsning och har välgrundade motiv vid valet av bok. Läsmiljön skiljer sig åt
i de båda klassrumsmiljöerna.
SlutsatsDe slutsatser vi kan dra av vår undersökning är att högläsning och boksamtal är
viktiga inslag för läs- och språkutveckling, i synnerhet för elever som har ett
annat modersmål än svenska. Vi har också kunnat se hur viktigt valet av bok är
vid både högläsning och boksamtal samt att det finns olika sätt att resonera
kring detta, beroende på vilka syften lärarna har med bokvalet. Angående
läsmiljön kan vi dra slutsatsen att en god läsmiljö stimulerar till fortsatt
läsning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Liljedahl, Hanna
Gullberg, Boel
Keywords
Högläsning
boksamtal
språkutveckling
bokval
lä
Language
sv