• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högläsning och boksamtal - Verktyg för att stimulera läs- och språkutveckling hos elever mellan 6-9 år i invandrartäta områden

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning och boksamtal. Vi vill också undersöka hur lärare resonerar kring valet av bok samt hur läsmiljön ser ut i de undersökta verksamheterna. Frågeställningar Våra frågeställningar utifrån vårt syfte är: · Hur arbetar lärarna med högläsning och boksamtal? · Hur ser läsmiljön ut där lärarna är verksamma? · Hur tänker lärarna kring valet av bok vid högläsning och boksamtal? Metod Vi har gjort kvalitativa intervjuer med två olika lärare från två skolor i ett invandrartätt område. Vi har också utfört observationer i verksamheterna. Vi har även studerat relevant litteratur för vårt arbete om högläsning och boksamtal. ResultatDe intervjuade lärarna ansåg både högläsning och boksamtal som viktiga delar av läsundervisningen. De följer båda olika metoder vad gäller boksamtal samt högläsning och har välgrundade motiv vid valet av bok. Läsmiljön skiljer sig åt i de båda klassrumsmiljöerna. SlutsatsDe slutsatser vi kan dra av vår undersökning är att högläsning och boksamtal är viktiga inslag för läs- och språkutveckling, i synnerhet för elever som har ett annat modersmål än svenska. Vi har också kunnat se hur viktigt valet av bok är vid både högläsning och boksamtal samt att det finns olika sätt att resonera kring detta, beroende på vilka syften lärarna har med bokvalet. Angående läsmiljön kan vi dra slutsatsen att en god läsmiljö stimulerar till fortsatt läsning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3955
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1080-011.pdf (409.3Kb)
Datum
2007
Författare
Liljedahl, Hanna
Gullberg, Boel
Nyckelord
Högläsning
boksamtal
språkutveckling
bokval
lä
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV