• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.

Abstract
Syfte Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete med skönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter för elevernas lärande? Huvudfråga För att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär. -Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen? -Hur ser lärandemiljön ut? -Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande? Metod och material För att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations- källorna är observationer och intervjuer. Inför genomförandet skapades en observationsguide och en intervjuguide. Materialet i denna studie bygger dels på observationer från tre skolor och dels på intervjuer med fyra lärare. Resultat Resultatet av vår undersökning visar tre sätt att arbeta med utgångspunkt i skönlitteratur som alla upplevs ge positiva effekter för elevers lärande samt skapar en trygg lärandemiljö där eleverna kan tillåtas reflektera. Det påtalas även att individanpassad undervisning blir lättare med dessa arbetssätt. Yrkesrelevans Det påvisas i styrdokumenten att ett arbete med skönlitteratur skall förekomma i skolan och vår studie är därför relevant för vår kommande roll som lärare då den undersöker hur olika lärare valt att lägga upp undervisningen utifrån skönlitteratur.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3956
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1080-010.pdf (234.6Kb)
Date
2007
Author
Magnusson, Diana
Bergman, Jenny
Keywords
Skönlitteratur
Undervisning
Lärandemiljö
Effekt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV