• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete med skönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter för elevernas lärande? Huvudfråga För att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär. -Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen? -Hur ser lärandemiljön ut? -Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande? Metod och material För att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations- källorna är observationer och intervjuer. Inför genomförandet skapades en observationsguide och en intervjuguide. Materialet i denna studie bygger dels på observationer från tre skolor och dels på intervjuer med fyra lärare. Resultat Resultatet av vår undersökning visar tre sätt att arbeta med utgångspunkt i skönlitteratur som alla upplevs ge positiva effekter för elevers lärande samt skapar en trygg lärandemiljö där eleverna kan tillåtas reflektera. Det påtalas även att individanpassad undervisning blir lättare med dessa arbetssätt. Yrkesrelevans Det påvisas i styrdokumenten att ett arbete med skönlitteratur skall förekomma i skolan och vår studie är därför relevant för vår kommande roll som lärare då den undersöker hur olika lärare valt att lägga upp undervisningen utifrån skönlitteratur.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3956
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1080-010.pdf (234.6Kb)
Datum
2007
Författare
Magnusson, Diana
Bergman, Jenny
Nyckelord
Skönlitteratur
Undervisning
Lärandemiljö
Effekt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV