"Det bästa läromedlet som finns!" En fallstudie i att använda skönlitteratur i undervisningen för tidigare åldrar.
Sammanfattning
Syfte
Syftet med vår undersökning är att studera hur lärare i grundskolans tidigare år bedriver sitt arbete med
skönlitteratur i undervisningen, hur lärandemiljön ser ut samt vad lärarna anser att arbetssättet får för effekter för
elevernas lärande?
Huvudfråga
För att besvara syftet med vår studie har vi valt att konstruera tre frågor av undersökande karaktär.
-Hur använder sig lärare av skönlitteratur i undervisningen?
-Hur ser lärandemiljön ut?
-Hur uppfattar lärarna effekterna för elevers lärande?
Metod och material
För att besvara undersökningens syfte användes en kvalitativ fallstudie, där de huvudsakliga informations-
källorna är observationer och intervjuer. Inför genomförandet skapades en observationsguide och en
intervjuguide. Materialet i denna studie bygger dels på observationer från tre skolor och dels på intervjuer med
fyra lärare.
Resultat
Resultatet av vår undersökning visar tre sätt att arbeta med utgångspunkt i skönlitteratur som alla upplevs ge
positiva effekter för elevers lärande samt skapar en trygg lärandemiljö där eleverna kan tillåtas reflektera. Det
påtalas även att individanpassad undervisning blir lättare med dessa arbetssätt.
Yrkesrelevans
Det påvisas i styrdokumenten att ett arbete med skönlitteratur skall förekomma i skolan och vår studie är därför
relevant för vår kommande roll som lärare då den undersöker hur olika lärare valt att lägga upp undervisningen
utifrån skönlitteratur.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Magnusson, Diana
Bergman, Jenny
Nyckelord
Skönlitteratur
Undervisning
Lärandemiljö
Effekt
Språk
sv