Skolan en social arena - en fallstudie kring kompisrelationer och konflikter
Abstract
Skolan är en social arena och den vardag som barnen möter i skolan är komplex. I skolan
möts barn med olika förutsättningar så väl till social bakgrund, etnicitet och kön. Där
uppkommer konflikter mellan barn, men även vänskap. Genom samtal med barnen där de
själva får berätta om hur de uppfattar vänskap och konflikter blir det lättare för såväl läraren
att ta barnens perspektiv, som för barnen att ta varandras perspektiv.
Huvudsyftet med min fallstudie har varit hur barn i de tidiga skolåldrarna, skolår 1 och
förskoleklass tänker och känner kring kamratrelationer, lek och utanförskap. Ett syfte har varit
att undersöka vilka läsvanor och vilken läsmiljö eller läsbakgrund som barnen har med sig till
skolan. Ambitionen med studien är att få en ökad kunskap om hur barn tänker och känner
omkring sin vardag i skolan utifrån samtal. I fallstudien finns det även ett genusperspektiv där
flickor och pojkar studeras.
Jag har gjort en fallstudie och inom den har jag gjort gruppintervjuer med barn i skolår 1 och
förskoleklass. Det totala antalet barn som är med i undersökningen är . Frågorna har varit
ostrukturerade, delvis strukturerade och strukturerade utifrån syftet.
Resultatet visar att barnen inte har några svårigheter att prata om kamratrelationer och
konflikter. Vi kan dela in resultatet i tre olika områden. Dessa är: Barns läsning, barns
utveckling och identitet och barns relationer till varandra i skolan.
Utifrån samtalen framkom att inom barngruppen fanns det outtalade och uttalade regler som
barnen var medvetna om och anpassar sig efter. Dessa regler har ingen förankring i skolans
värdegrund. Utifrån samtalen har dessa outtalade regler kommit till kännedom, vilket skapar
en möjlighet att arbeta vidare med dem för att motverka utanförskap.
Degree
Student essay