• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolan en social arena - en fallstudie kring kompisrelationer och konflikter

Abstract
Skolan är en social arena och den vardag som barnen möter i skolan är komplex. I skolan möts barn med olika förutsättningar så väl till social bakgrund, etnicitet och kön. Där uppkommer konflikter mellan barn, men även vänskap. Genom samtal med barnen där de själva får berätta om hur de uppfattar vänskap och konflikter blir det lättare för såväl läraren att ta barnens perspektiv, som för barnen att ta varandras perspektiv. Huvudsyftet med min fallstudie har varit hur barn i de tidiga skolåldrarna, skolår 1 och förskoleklass tänker och känner kring kamratrelationer, lek och utanförskap. Ett syfte har varit att undersöka vilka läsvanor och vilken läsmiljö eller läsbakgrund som barnen har med sig till skolan. Ambitionen med studien är att få en ökad kunskap om hur barn tänker och känner omkring sin vardag i skolan utifrån samtal. I fallstudien finns det även ett genusperspektiv där flickor och pojkar studeras. Jag har gjort en fallstudie och inom den har jag gjort gruppintervjuer med barn i skolår 1 och förskoleklass. Det totala antalet barn som är med i undersökningen är . Frågorna har varit ostrukturerade, delvis strukturerade och strukturerade utifrån syftet. Resultatet visar att barnen inte har några svårigheter att prata om kamratrelationer och konflikter. Vi kan dela in resultatet i tre olika områden. Dessa är: Barns läsning, barns utveckling och identitet och barns relationer till varandra i skolan. Utifrån samtalen framkom att inom barngruppen fanns det outtalade och uttalade regler som barnen var medvetna om och anpassar sig efter. Dessa regler har ingen förankring i skolans värdegrund. Utifrån samtalen har dessa outtalade regler kommit till kännedom, vilket skapar en möjlighet att arbeta vidare med dem för att motverka utanförskap.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3957
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1080-009.pdf (1.657Mb)
Date
2007
Author
Jansson, Sofia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV