dc.contributor.author | Klasson, Josefine | swe |
dc.contributor.author | Gustafsson, Malin | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:58Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:58Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3959 | |
dc.description.abstract | BakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss för
genusfrågor, men vi har också ett stort intresse för
barnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man som
pedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur i
skolor/förskolor. Böcker får stå tillbaka för massmedia.
Enligt läroplanen i svenska ger skönlitteratur möjlighet
till förståelse och empati för medmänniskor. Vi anser
därför att det är viktigt att arbeta med barnlitteratur.
Skolan/förskolan är också ålagd att förebygga stereotypa
könsroller. De skall också arbeta för jämställdhet. Vi
anser därför det är extra viktigt att vi som blivande
pedagoger vet hur barnlitteraturen skildrar dess olika
karaktärer. På så vis kan vi välja ut böcker som speglar
genusnormer.
Syfte Vi har granskat hur författare till barnböcker framställer
könsroller, samt undersökt hur de framträder i
bilderböcker för barn i förskolan.
Frågeställningar Hur framställs karaktärerna i bilderboken? | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Genus | swe |
dc.subject | jämställdhet | swe |
dc.subject | könsroller, | swe |
dc.title | Bilderböcker ur ett jämställdhetsperspektiv | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |