Show simple item record

dc.contributor.authorKlasson, Josefineswe
dc.contributor.authorGustafsson, Malinswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:58Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:58Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3959
dc.description.abstractBakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss för genusfrågor, men vi har också ett stort intresse för barnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man som pedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur i skolor/förskolor. Böcker får stå tillbaka för massmedia. Enligt läroplanen i svenska ger skönlitteratur möjlighet till förståelse och empati för medmänniskor. Vi anser därför att det är viktigt att arbeta med barnlitteratur. Skolan/förskolan är också ålagd att förebygga stereotypa könsroller. De skall också arbeta för jämställdhet. Vi anser därför det är extra viktigt att vi som blivande pedagoger vet hur barnlitteraturen skildrar dess olika karaktärer. På så vis kan vi välja ut böcker som speglar genusnormer. Syfte Vi har granskat hur författare till barnböcker framställer könsroller, samt undersökt hur de framträder i bilderböcker för barn i förskolan. Frågeställningar­ Hur framställs karaktärerna i bilderboken?swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectGenusswe
dc.subjectjämställdhetswe
dc.subjectkönsroller,swe
dc.titleBilderböcker ur ett jämställdhetsperspektivswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record