Show simple item record

dc.contributor.authorÖjebrink, Karinswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:59Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:59Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3960
dc.description.abstractBakgrund Jag har under en tid läst en hel del om vad olika forskare anser vara skolbibliotekets uppgift. Jag läser även läroplaner, kursplaner och bibliotekslag och kan se att det är av vikt att ha ett väl fungerande skolbibliotek bl. a. för att eleverna tillbringar en stor del av sina liv i skolan och många barn inte får tillgång till böcker i sina hem. I litteraturen finner jag att det är viktigt med miljön, bl. a. bör skolbiblioteket ges stort utrymme rent kvadratmässigt. Miljön bör också vara inspirerande och arbetsvänlig. Skolbiblioteken bör vara välutrustade med utbildad personal, mycket litteratur av alla slag och olika medier bör ges stort utrymme. Vikten av ett gott samarbete mellan skolledning och personal framträder även tydligt i litteraturen för att kunna arbeta tillsammans för ett väl fungerande skolbibliotek.Allt för att skolbiblioteket ska kunna utgöra en pedagogisk resurs för elever och lärare. Syfte och frågeställningar Syftet med mitt examensarbete är att undersöka ett urval av skolbiblioteken i Göteborg med avseende på miljö, satsning, skolbibliotekets roll, medietillgång, tillgång för personal, tillgänglighet, utbildad personal och samarbete. När jag skriver väl fungerande innebär det allt detta. Jag vill även se hur skolledning och skolpersonal värderar sina skolbibliotek. Frågorna jag ställer mig är: · Hur värderar skolledning och personal sitt skolbibliotek? · Stämmer skolledningens värderingar med hur litteratur, forskare och styrdokument ser på skolbibliotekets uppgift? Metod och material Jag har valt metoderna iakttagande observationer samt kvalitativa intervjuer. De iakttagande observationerna valde jag för att få en helhetsbild över hur det ser ut i skolorna avseende skolbibliotekens roll på skolan. De kvalitativa intervjuerna valde jag för att få en djupare inblick i två skolor som såg ut att arbeta på olika sätt med sina skolbibliotek. Jag valde intervjuer för att kunna ställa utvecklande frågor. Mina respondenter består av sex personer: Två rektorer, två biblioteksansvariga samt två lärare i årskurs fem. Resultatdel Den hypotes jag ställde lyder: att det i dagens skolor finns en medveten skolledning och personal som vet hur viktigt det är med ett väl fungerande skolbibliotek, bl. a. för elevernas språkutveckling. Men att det finns vissa hinder till att ett sådant bibliotek upprätthålls. Jag tycker mig kunna verifiera min hypotes på en utav skolorna medan jag kan falsifiera den på den andra skolan. Därmed tycker jag inte att man kan dra några generella slutsatser utan man måste undersöka skola till skola om hur medvetna de är där. Jag kan vidare se att de båda skolorna tror sig om att värdera sina skolbibliotek högt men gör det inte alltid i praktiken. Därmed tror jag att det är av vikt att visa och upplysa om hur skolbiblioteken skulle kunna vara en pedagogisk resurs för elever och lärare i alla ämnen.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkolbibliotekswe
dc.subjectvärderingswe
dc.subjectpedagogisk rollswe
dc.subjectläslustswe
dc.titleSkolbibliotekets roll i dagens skolaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record