En bok är inbunden till sin natur. Öppnar man den i skolan? Då vill vi veta hur! en undersökning av användandet av skönlitteratur i undervisningen, i skolår tre till sex.
Abstract
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka på vilket sätt lärare använder sig av skönlitteratur i dagens
undervisning, för elever i grundskolans tidigare år. Vi ville också veta om lärarna ansåg sig nå upp till de
kunskapsmål i svenska som finns uppsatta i kursplanen, genom användandet av skönlitteratur.
Tidigare forskning inom ämnet hämtats ur böcker och skrifter som berör ämnet skönlitteratur. Undersökningen
är genomförd på fem skolor i västra Sverige. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, där vi använt oss av
enkäter. Enkäten riktades till lärare som undervisar i skolår tre till sex, där frågorna ställdes för att få ett rent
lärarperspektiv.
Resultatet pekar på att alla lärare använder skönlitteratur i undervisningen, men inte i den utsträckning, eller i
den linje av ett sociokulturellt perspektiv som vi hade förväntat oss. 22 av 24 lärare anser att deras elever når
upp till kunskapsmålen i svenska, för respektive ålder. Att skönlitteraturen gavs tillräckligt utrymme i
undervisningen, tyckte drygt fyra femtedelar av lärarna. De menade att det är upp till varje enskild lärare att
använda sig av skönlitteratur, och hur mycket plats den får ta i undervisningen. Tre lärare sade emot detta, med
motiveringen att man ofta prioriterade bort skönlitteraturen i undervisningen p.g.a. tidsbrist.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
berglund, catrine
jacobsson, maria
Language
sv