• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En bok är inbunden till sin natur. Öppnar man den i skolan? Då vill vi veta hur! ­ en undersökning av användandet av skönlitteratur i undervisningen, i skolår tre till sex.

Sammanfattning
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka på vilket sätt lärare använder sig av skönlitteratur i dagens undervisning, för elever i grundskolans tidigare år. Vi ville också veta om lärarna ansåg sig nå upp till de kunskapsmål i svenska som finns uppsatta i kursplanen, genom användandet av skönlitteratur. Tidigare forskning inom ämnet hämtats ur böcker och skrifter som berör ämnet skönlitteratur. Undersökningen är genomförd på fem skolor i västra Sverige. Vi har genomfört en kvalitativ undersökning, där vi använt oss av enkäter. Enkäten riktades till lärare som undervisar i skolår tre till sex, där frågorna ställdes för att få ett rent lärarperspektiv. Resultatet pekar på att alla lärare använder skönlitteratur i undervisningen, men inte i den utsträckning, eller i den linje av ett sociokulturellt perspektiv som vi hade förväntat oss. 22 av 24 lärare anser att deras elever når upp till kunskapsmålen i svenska, för respektive ålder. Att skönlitteraturen gavs tillräckligt utrymme i undervisningen, tyckte drygt fyra femtedelar av lärarna. De menade att det är upp till varje enskild lärare att använda sig av skönlitteratur, och hur mycket plats den får ta i undervisningen. Tre lärare sade emot detta, med motiveringen att man ofta prioriterade bort skönlitteraturen i undervisningen p.g.a. tidsbrist.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3963
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1080-003.pdf (281.3Kb)
Datum
2007
Författare
berglund, catrine
jacobsson, maria
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV