Pop Boutique – en värld av återbruk av mode på Re:heritagemarknaden
Abstract
Rapporten är resultatet av ett fältarbete inom forskningsprojektet Re:heritage- cirkulering och kommodifiering av ting med historia, våren 2015 och var en del av praktiken inom masterprogrammet Kulturarv och modernitet. Rapporten handlar om hur second hand -kläder och inredningsprylar med historia cirkulerar, översätts och transformeras till mode på Pop Boutique på Magasinsgatan i Göteborg som är en del av Re:heritagemarknaden. Inledningsvis beskrivs forskningsprojektet och Re:herritagemarknaden, analytiska redskap och utgångspunkter, metod och material. Rapporten bygger på observationer, fotografier samt intervjuer och samtal med butikschefen och andra inblandade aktörer. En förteckning över de aktörer som figurerar i rapporten kommer i slutet av inledningen, del 1. Därefter beskrivs butiken/företaget/kedjan Pop Boutique utifrån; hur Pop berättar om sig själva på nätet, fältanteckningar från ”en dag på Pop” och butikschefens beskrivningar/berättelser om hur Pop blev en
del av Magasinsgatan och Göteborg. Nästföljande avsnitt, del 3, handlar om den globala och lokala cirkulering av begagnade kläder och inredningsprylar, om olika faser i urvalsprocesser och sortering och slutligen hur tingen blir en del av Pop i Göteborg. Klädernas cirkulering beskrivs utifrån butikschefens berättelser om hur hon gör när hon väljer ut kläder som hon tar med sig från England till Göteborg, medan inredningsprylarnas väg till Pop beskrivs utifrån fältanteckningar från en ”inköpsresa” på bagageloppisen på Slottsskogsvallen i Göteborg. Del 4 är en beskrivning av olika kategorier av plagg som cirkulerar på Pop, deras roll i modeskapande processer samt olika tekniker för att rama in plaggen i butiken. Slutligen kommer del 5 som är en sammanfattande diskussion om hur plaggen och inredningsprylarna kan förstås som kulturarv.
Publisher
Centrum för konsumtionsvetenskap
Collections
View/ Open
Date
2015-06-26Author
Liimatainen, Merja
Keywords
Cirkulering; återbruk; mode; kulturarv; Pop Boutique
Publication type
report
Series/Report no.
CFK-rapport
2015:1
Language
swe