• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boksamtal ­ att arbeta fram ett förslag till lärarhandledning i samarbete med sju

Sammanfattning
Vårt syfte med detta arbete är att utforma ett förslag till lärarhandledning för hur man kan arbeta med boksamtal. Vi lät sju pedagoger som arbetar med boksamtal svara på en enkät med frågor om hur de arbetar med boksamtal. Med hjälp av deras svar på våra frågor samt med hjälp av relevant litteratur i ämnet sammanställer vi ett litet häfte som tar upp hur man kan arbeta med boksamtal. Genom detta häfte hoppas vi att de pedagoger som inte arbetar med boksamtal och de som vill arbeta med boksamtal men inte vet hur, ska få inspiration till att börja med boksamtal. Att hitta ett optimalt arbetssätt för arbetet med boksamtal är inte möjligt, eftersom förutsättningarna i klassrummen ser olika ut. De deltagande pedagogerna arbetar med boksamtal på olika sätt, men vi kunde se vissa likheter i deras sätt att arbeta. De deltagande pedagogerna vill med sin undervisning få eleverna att reflektera över de böcker och texter de läser. Att koppla till egna erfarenheter samt att ställa frågor på de texter de läser fann man i de flesta av de deltagande pedagogernas arbetssätt. Vi fann att de mål pedagogerna satt upp för arbetet med boksamtal dels var språkliga mål och kunskaps mål, som t.ex. innebär att eleverna ska få ett ökat ordförråd, att de ska utveckla sitt språk och att de ska reflektera över texter och dels emotionella mål. De emotionella målen innebär t.ex. att pedagogerna ville att eleverna skulle få en läsupplevelse och att de ska läsa mer även på fritiden. De språkliga målen tillsammans med kunskapsmålen var exakt lika många som de emotionella målen. De deltagande pedagogerna verkade nöjda med att använda boksamtal och de upplevde att eleverna visade en positiv förändring i och med arbetet med boksamtal.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3964
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1080-002.pdf (2.189Mb)
Datum
2007
Författare
Rasmusson, Malin
Suviste, Marie
Nyckelord
Boksamtal
litteraturarbete
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV