Boksamtal att arbeta fram ett förslag till lärarhandledning i samarbete med sju
Sammanfattning
Vårt syfte med detta arbete är att utforma ett förslag till lärarhandledning för hur man kan arbeta med boksamtal.
Vi lät sju pedagoger som arbetar med boksamtal svara på en enkät med frågor om hur de arbetar med boksamtal.
Med hjälp av deras svar på våra frågor samt med hjälp av relevant litteratur i ämnet sammanställer vi ett litet
häfte som tar upp hur man kan arbeta med boksamtal. Genom detta häfte hoppas vi att de pedagoger som inte
arbetar med boksamtal och de som vill arbeta med boksamtal men inte vet hur, ska få inspiration till att börja
med boksamtal.
Att hitta ett optimalt arbetssätt för arbetet med boksamtal är inte möjligt, eftersom förutsättningarna i
klassrummen ser olika ut. De deltagande pedagogerna arbetar med boksamtal på olika sätt, men vi kunde se vissa
likheter i deras sätt att arbeta. De deltagande pedagogerna vill med sin undervisning få eleverna att reflektera
över de böcker och texter de läser. Att koppla till egna erfarenheter samt att ställa frågor på de texter de läser
fann man i de flesta av de deltagande pedagogernas arbetssätt.
Vi fann att de mål pedagogerna satt upp för arbetet med boksamtal dels var språkliga mål och kunskaps mål, som
t.ex. innebär att eleverna ska få ett ökat ordförråd, att de ska utveckla sitt språk och att de ska reflektera över
texter och dels emotionella mål. De emotionella målen innebär t.ex. att pedagogerna ville att eleverna skulle få
en läsupplevelse och att de ska läsa mer även på fritiden. De språkliga målen tillsammans med kunskapsmålen
var exakt lika många som de emotionella målen.
De deltagande pedagogerna verkade nöjda med att använda boksamtal och de upplevde att eleverna visade en
positiv förändring i och med arbetet med boksamtal.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2007Författare
Rasmusson, Malin
Suviste, Marie
Nyckelord
Boksamtal
litteraturarbete
Språk
sv